8.MARSFEIRING OG SLIPPFEST

LADYFEST I SAMARBEID MED FEMINISTISKE TIDSSKRIFTET FETT

Tabanka Crew / Lisa Skoglund / Grinder teeth / Dark on Tuesdays / Farao / Sandra Kolstad – Ladyfest spesial DJ-sett / Appeller / samtaler / dans og varm suppe til de første som kommer.

Sandra Kolstad – Ladyfest spesial DJ-sett

Vi får gleden av å få høre et dj-set noe utenom det vanlige under festprogrammet den 8. mars – med selveste Sandra Kolstad bak spakene. Spesialbestilt av Ladyfest for anledningen, vil Sandra spille musikk av musikere hun selv er fan av, som inspirerer henne musikalsk, og som et passelig musikalsk antrekk til kvinnefestdagen.

Lisa Skoglund

Låtskriver, sanger og musiker Lisa Skoglund (23) er født og oppvokst i Tromsø. En ung kvinne med kassegitar og såre tekster er kanskje ikke revolusjonerende i seg selv. Imidlertid reflekterer Skoglunds mørke tekstunivers en modenhet og innsikt av de sjeldne. Hun beskriver havet, døden, livet og kjærligheten for å så rive det i stykker og gjenskape det til sitt eget. I 2013 ble Skoglund tildelt Festspillene i Nord-Norge sitt turnéstipend. 22. mai 2014 ble første norskspråklige EP gitt ut; Alt vi ikke sir.

Farao

En av headlinerne under årets Ladyfest og 8.mars-festen er den London-baserte singer-songwriteren Kari Kamrud Jahnsen. Tidligere kjent fra soloprosjektet ‘Like Spinning’ har Kamrud Jahnsen raskt rukket å skape seg et navn i både musikk-norge og Europa med det nye soloprosjektet Farao, der musikken består av melodiøs folk-tronika med personlige og ærlige tekster.

Tabanka Crew

Vi er stolte av å presentere Tabanka Crew African Peoples Dance Ensemble på Ladyfest 2015! Tabanka Crew er for de fleste kjent fra TV programmet Norske Talenter og har i sommer hatt flere forestillinger på Den Norske Opera og Ballett. De har kommet langt siden den offisielle oppstarten i 2007.

«Celebrating life itself and the joy of movement, Tabanka is foreveryone regardless of age, gender, ethnicity and religion. Join the family, enjoy life, enjoy Tabanka.»

DJ Brighteyes

DJ Brighteyes, aka Fethawit Hakin, er fra Stavanger med røtter i Etiopia. I mer enn femten år har hun jobbet som sanger og låtskriver, og utgitt et par singler både i Norge og utlandet. De siste åtte årene har hun vært aktiv som DJ i Oslos klubbverden og på ulike kulturelle arrangementer, fra releasekonserter til festivaler, med sin helt særegne signatur av afrikansk og amerikansk soul, funk og hip hop. Hun har spilt på Dattera til Hagen, Cafe sør, Månen, Film fra sør, Taxi takeway, Cafetheateret, Total Global festival og sup&stup festivalen 2014 for å nevne noe.

Årets Ladyfest blir en todagers festival på Deichmanske bibliotek på Grünerløkka. Konsertforeninga er stolte av å samarbeide med Ladyfest om et program med råflotte artister, skuespillere, tegneserieskapere, forfattere, kunstnere og dansere.

Hele programmet finner du på ladyfestoslo.com. Du kan også følge Ladyfest Oslo på Facebook og Twitter