ATOMIC & SEVAL

Det blir en utsøkt toretters Death Jazz denne tirsdagen i det Fredrik Lonberg-Holms SEVAL og sjølveste Atomic inntar Mono på én samme kveld!

Fredrik Lonberg-Holms SEVAL

Den sjølerklærte anti-cellisten, den særs annerkjente amerikaneren Fred Lonberg-Holm, har spilt med de tøffeste innen den nyere tidas frijazz (les: Joe McPhee, Vandermark 5, Peter Brötzmann Chicago Tentet og mange, mange flere). I gruppa SEVAL har han alliert seg med en nydelig bukett likesinnede fra vårt naboland. Gitarist David Stackenäs vil endel Oslo-folk kjenne for sitt samrøre med Ingar Zach i LabField og i tillegg spiller han ofte med alle de kuleste i Sverige.

Sanger og vokalkunstner Sofia Jernberg har gjort stor lykke de siste åra, både gjennom samarbeidsprosjekter, men ikke minst gjennom sitt eget Paavo. Trompetist Emil Strandberg, som gjorde en snarvisitt her i byen på Gutvik Ukentlig i fjor sommer, er kjent for trioen han har sammen med Sten Sandel og et annet SEVAL-medlem, bassist Patric Thorman. En fantastisk sammensetning av godfolk, som med hver sin innfallsvinkel til improvisert jazz vil garantert vil gjøre denne kvelden til en av de store konsertopplevelsene denne våren.

ATOMIC

For som om overnevnte ikke skulle være nok kommer tar den svensk-norske angrepsalliansen Atomic en liten pause fra innspillingsstudio for å lage bråk i byen. Pianist Håvard Wiik, bassistIngerbrigt Håker Flaten, trommis Paal Nilssen-Love, trompetist Magnus Broo og saksofonist Fredrik Ljungkvist har hver for seg en merittliste lengre enn sju gode og sju vonde år. Og sammen utgjør de intet mindre enn det vi liker å føle er essensen av Death Jazz.