Audrey Chen & Maria Chavez + daRk hOrse

Alfred Lorinius – bass
Mårten Magnefors – trommer

AUDRY CHEN & MARIA CHAVEZ
Kinesisk-amerikanske Audrey Chen er behørig skolert både som cellist og vokalkunstner, men greiene hun har holdt på med det seineste tiåret lærer du ikke på noen utdanningsinstitusjon. Chen improviserer vilt både med instrument, stemmebruk og elektronikk og sjøl om hun primært har jobba som soloartist den siste tida, finnes det flust av samarbeidspartnere som en kan klø seg i surdeigsskjegget og nikke anerkjennende til når en hører navnene deres; Joe Mcphee, Nate Wooley og Mats Gustavsson for å nevne noen få.

På Mir stiller hun sammen med peruviansk-fødte Maria Chavez. Der hvem som helst med et lavt tosifra antall skiver i hylla og Pitchfork som startside kan kalle seg DJ, blir denne betegnelsen lite dekkende for Chavez. Hun opererer i et mystisk Bermudatriangel mellom impro, platesnurring og samtidskunst og har opptrådt i en rekke sammenhenger der den kvalitetsbevisste og celebre avantgarde møtes. Da er sjølsagt Blow Out! et naturlig stoppested langs veien. Denne konserten blir noe utenom det vanlige uvanlige.

DARK HORSE
For oss som liker hesteveddeløp betyr “Dark Horse” et øk få vil satse penger på, og som på forbløffende vis likevel blir løpets vinner. Seinere har dette uttrykket blitt overført også
til andre av livets viderverdigheter, men når navnet brukes på en tilbakelent, men leken og ustreit svensk pianotrio tør på forhånd love et svært godt løp.

Pianist John Holmstöm er et navn som dukker opp stadig hyppigere der folk foretrekker at jazzen er bra. Den våkne musikkinteresserte vil ha fått med seg trioen hans, for ikke å glømme a-laget Y-Front. Bassist Alfred Lorenius har vært å høre på begge sider av grensegata den siste tida. Han er ellers å finne i Casey Moir Band, Naoko Sakata Trio og ikke minst Köket, samt i gruppa Teknokrat, med Blow Out!-yndling Henrik Munkeby Nørstebø.

Mårten Magnefors spiller trommer, og mestrer Joe Hill-viser og tjollahop tjollahej i folkparken såvel som utsøkt impro på små jazzklubber. Om en mot formodning ikke sverger til noen av delene, men derimot f.eks. er fanatisk opptatt av Kragerø, vil en ha hørt Magnefors på Gunnar Källström og Fridens Liljers tolkninger av Alf Cranners sanger. Men denne kvelden er det altså daRk hOrse som gjelder. Ryktene svirrer om fersk plateutgivelse, så ta med no cash i tilfelle det skulle være en sannhetsgehalt i dem.

Noen nettsider:
Audrey Chen
Maria Chavez
John Holmström
Alfred Lorinius
Mårten Magnefors

Konsertforeninga ♥ Jazzmusikere i Oslo = konsertserien Blow Out!