Blow Out! Anker/ Orning/ Gutvik/ Zanussi + Snekkestad/ Grenager/ Sandell/ Solberg

ANKER / ORNING / GUTVIK / ZANUSSI
Lotte Anker – sax
Tanja Orning – cello
Ketil Gutvik – gitar
Per Zanussi – bass

SNEKKESTAD / GRENAGER / SANDELL / SOLBERG
Torben Snekkestad – sax
Lene Grenager – cello
Sten Sandell – piano
Ståle Liavik Solberg – trommer

Nok en tirsdag, og nok en runde med to nye og uforliknelige sett med liflige toner i Toftesgate 69. Denne gangen er det på toppen av det hele premiere på vårt puls -samarbeid med ILK Music fra København.

ANKER / ORNING / GUTVIK / ZANUSSI
Saksofonist Lotte Anker har en lang historie bak seg som en av Danmarks mest innovative og spennende komponister innafor samtidsmusikk, i tillegg til å være utøvende impro-jazzist. Blant assosierte personer kan telles Nils Petter Molvær og Arve Henriksen, i tillegg til de fleste noe mer obskure navna som vi ellers liker å droppe.

Cellist Tanja Orning har både en og to tær dyppa nedi det klassiske feltet, og har spilt med både symfoniorkestre og strykerkvartetter. I tillegg har hun spilt med folk vi i jazzleiren kjenner godt, som Christian Wallumrød og Wunderkammer. Ved to anledninger – og seinest i 2015 – har hun til overmål hanka inn spellemannspris sammen med gruppa asamisimasa.

Gutvik har vært en sentral aktør innen norsk friimpro sida nittitallet, blant annet med grupper som No, Gutvik og The Quintet – og de siste åra også som en del av Paal Nilssen-Loves Large Unit. Han booker i skrivende stund for 16. året på rad sommerkonsertserien Gutvik Ukentlig.

Per Zanussi er også en av herværende konsertseries nærmeste venner og udiskutable favoritter, befesta gjennom fantastiske opptredener med f.eks. Zanussi 5, Trespass Trio og Interlocutor, for å nevne noen få.

SNEKKESTAD / GRENAGER / SANDELL / SOLBERG
Saksofonist Torben Snekkestad har turnert verden rundt, blant annet med et omfattende samarbeid med bassist Barry Guy og klissa liksågodt til med en trippel-utgivelse da han debuterte som soloartist i 2016. Han har ellers knalle greier på gang i en trio med Helge Lien og Per Oddvar Johansen.

Cellist Lene Grenager har gjennom to tiårs virke blitt en av de viktige navna innen norsk samtidsmusikk,både som utøver og komponist, solist og bandmedlem. Av mange ting å velge mellom bør framheves Lemur og ikke minst mektige SPUNK.

Pianist Sten Sandell er av Europas ledende improvisasjonsmusikere og evig aktuell med sin egen trio, med Swedish Polyphony, for aldri i livet å glømme GUSH, og i liva våre generelt.

Ståle Liavik Solberg – eller «Kisen fra Disen» – som han er kjent som i jazzmiljøet på Hamar, er i tillegg til å være kurator for herværende konsertserie en aktiv utøver av trommefaget. Han har de siste par åra ofte vært å høre med svært gode engelske navn som John Russell og John Butcher. Se forøvrig opp for soloskiva «True Colours» som ventes rett rundt hjørnet.

Sjekk ut hjemmesider:
Lotte: http://www.lotteanker.com/
Ketil: http://www.gutvik.com/
Per: http://www.perzanussi.com/
Torben: http://torbensnekkestad.com/
Lene. http://www.grenager.no/
Sten: http://stensandell.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.

puls er et prosjekt fra Nordisk Kulturfond som tar sikte på å fremme nordisk musikk gjennom å tillrettegge for samarbeid mellom konsertarrangører på tvers av landegrenser innen Norden. Vår samarbeidspartner i dette prosjektet er ILK Music, et musikerkollektiv med base i København.

Dører 20:30 / konsertstart 21:00.

Billetter: 170 / 120 (medlemspris)
Medlemskap (inkluderer konsertbilletten): 350 / 150 (student).

Bli medlem!
Som medlem i Konsertforeninga får du alltid rabatt på Blow Out, samt på de fleste andre konsertseriene våre. Du får også medlemsrabatt på Nasjonal jazzscene, Kampenjazz, Cosmopolite og andre klubber som er er medlem av Norsk jazzforum.