Blow Out! Arashi + EnEnEn

Eirik Hegdal – sax
Tor Haugerud – trommer
Michael Duch – bass

Du skjønne milde, for en gjeng som er på den lille fliken som er igjen av det Grünerløkka vi brukte å elske – Mir. Og det er sax, trommer & bass X 2 som gjelder.

ARASHI

Arashi betyr «storm» på japansk har vi lært, og er velvalgt i denne sammenhengen. Saksofonist Akira Sakata er en av de ledende figurene på den japanske scena. Han har vært aktiv sida tidlig søttitall og samarbeida med såpass ulike folk som Yōsuke Yamashita, DJ Krush, Sonic Youths Jim O’ Rourke, og vi møtte han sammen med Vilde & Inga på Blow Out! – festivalen i 2013. De siste par åra har han ved leilighet slått seg sammen med et par av våre favoritter fra Skandinavia, Paal Nilssen-Love og Johan Berthling.

Sida midt på nittitallet har Nilssen-Love herja rundt med verdens størst navn innafor friimpro, og i band som The Thing, Atomic og Offonoff; for å nevne noen bittefå. De siste par åra har han operert som orkesterleder for sitt topptunge storband Large Unit, og vi håper også å få se mer til Pan-Scan Ensemble, som fillerista Blow Out-publikummet rett før jul.

Tjafsa aldrig med Botkyrka stylee eller bassist Johan Berthling. Faste gjester vil ha gått bananas til beinharde frijazz-crews som Nacka Forum, LSB og Sten Sandell Trio. Vi forventer full føkkings bombing når orkanen Arashi tar tak denne tirsdagen.

EnEnEn
Mer frijazz! EnEnEn har holdt koken noen år nå, og utgjøres av tre typer vi har stifta bekjentskap med ved flere anledninger tidligere. Saksofonist Eirik Hegdal er en rutinert utøver, som med sitt eget Team Hegdal stakk av med Spellemannspris i 2015. Ellers er han en del av velrennomerte grupper som Zanussi 5 og Trondheim Jazzorkester.

I sistnevnte gjeng finner vi også trommeslager Tor Haugerud, som kan vise til nokså forskjelligarta band, som BOL&SNAH, Murmur, Transjoik og Møster.

Den siste ene, og også basert i Trondheim, er bassist Michael Duch. Han er ofte å finne i fabelaktige Lemur og ikke minst er han en fremdragende solo-utøver. Drop out, turn on & tune in skiva hans fra Vigelands-mausoleet fra et par år sida, så skjønner du litt av greia.

Hjemmesider:
Akira Sakata: http://www.akira-sakata.com/english/
Paal Nilssen-Love: http://www.paalnilssen-love.com/
Tor Haugerud: http://torhaugerud.no/
Michael Duch: http://www.michaelduch.no/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo, Konsertforeninga og Østnorsk jazzsenter, støtta av Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Billetter i døra: 150 / 100 (medlemmer)
Medlemskap: 350 (inkluderer konserten og rabatter resten av året)