Blow Out! Axel Dörner / Ole Morten Vågan + Superimpose

Aw rite folkens. 2012 har snurra seg i gang og sjøl vi var rimelig utblåst etter en knallhard juleavslutning og en røff romjul så har vi tromma sammen et vår-program som ikke ligner grisen. Programmet i sin helhet slippes i løpet av neste uke, men før det kan dere gleder dere til tirsdag med to duoer som kommer for å gi trommehinnene dine et tilbud de ikke kan si nei til.

Axel Dörner / Ole Morten Vågan

Både trompetist Axel Dörner og kontrabassist Ole Morten Vågan har besøkt Blow Out! tidligere, særs minneverdig var konserten med gruppa Koeingsberg 5 ifjor. Tyske Dörner er en bejublet improvisatør som i snart to tiår spilt en viktig rolle på den eksperimentielle scena i Berlin. Ole Morten Vågan har bassa seg opp til å bli et tungt navn i den skandinaviske jazzverden. Fra den endeløse merittlista kan trekkes fram hans annerkjente hjertebarn Motif, Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz og bidraget på Ola Kvernbergs Spellemannsprisvinnende Liarbird. Dette blir fritt og frika og vi er glad for at tospannet tar seg en utblåsning hos oss i Oslo på vei mot Finsejazz.

Ole Morten Vågan:-http://www.myspace.com/olemortenvagan/photos/albums/my-photos/70107
Axel Dörner: http://www.allmusic.com/artist/axel-drner-p186174

Superimpose

Tyske Superimpose består av trommis Christian Marien og trombonist Matthias Müller. De møttes først i Berlin en gang i forrige tiår og siden 2006 har disse møtene hatt navnet Superimpose. Både sammen og hver for seg representererer de noe av det som har gjort Berlin til en av Europas mest spennende musikkbyer de siste åra. Det Superimpose serverer er langt fra sedat pling plong; vi snakker brutal og intens, men likefullt vakker improvisert støyjazz.