Blow Out! Azkadenya + Gutvik / Nergaard

Blow Out! på KAFÉ HÆRVERK, annenhver tirsdag nesten hele året.

Tirsdag 23. oktober:

AZKADENYA
Sidsel Endresen – vokal
Vilde Sandve Alnæs – fiolin
Inga Margrete Aas – bass

GUTVIK / NERGAARD
Ketil Gutvik – gitar
Magnus Skavhaug Nergård – bass

AZKADENYA

Bak dette mystiske navnet skjuler seg en trio av rang. Kontrabassist Inga Margrete Aas ved et par anledninger vært innom Blow Out! som 50 % av duoen Vilde og Inga, og hun har også ved en anledning hatt med sin viola de gamba – et instrument som var et helt nytt bekjentskap for oss plumpe folk med adresse indre øst.

Fiolinist Vilde Sandve Alnæs er den andre bestanddelen av Vilde og Inga. De er begge klassisk skolert, men heldigvis for oss fant de en vakker dag for noen år sida ut at de ville frike ut og spella impro. Av folk de har spilt med de siste åra bør nevnes Ivar Grydeland, Xavier Charles og herværende Sidsel sjølveste Endresen.

Vokalist Sidsel Endresen har vært en toneangivende aktør på scena sida seint søttitallet, og har vært involvert i flere av de cooleste prosjektene i norsk jazzhistorie. Samarbeidspartnere har talt – og teller folk – som Bugge Wesseltoft, Jon Eberson, Jon Christensen, Nils Petter Molvær, Eldbjørg Raknes, Ståle Storløkken – men også noe yngre utøvere som Streifenjunko og altså Vilde og Inga. Det er ekstremt stor stas å kunne presentere Azkadenya på Hærverk denne kvelden.

GUTVIK / NERGAARD

Ketil Gutvik har vært en sentral aktør innen norsk friimpro sida nittitallet, blant annet med grupper som No, Gutvik og The Quintet – og de siste åra også som en del av Paal Nilssen-Loves Large Unit. Han kunne sommeren som gikk notere seg 16. året på rad med sommerkonsertserien Gutvik Ukentlig.

Bassist Magnus Skavhaug Nergaard behersker alt fra de groovy greiene i Monkey Plot til de helt utflippa sakene til Torg, Mummu og Ich Bin Nintendo.

Sjekk ut linker.
Vilde & Inga: http://vildeinga.com/news-archive/
Ketil Gutvik: http://www.gutvik.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.

Konsertstart 21:00 presis
Billetter: 170 / 120 (jazklubb)