Blow Out! Ballister + Andreas Backer solo

ANDREAS BACKER SOLO
vokal

BALLISTER
Blow Out slår på stortromma og spiller virvler på gølvtammen i det vi ønsker mektige Ballister velkommen til lille Mir. Alle i trioen har vært innom ved flere anledninger tidligere, men dette er første gangen de er samla på ett brett.

Den amerikanske cellisten Fred Lonberg-Holm har gjort uforglømmelige opptredender her, rett som det er med Blow Outs egen hallomann og velynder Ståle Liavik Solberg. Ellers har han farta med Joe McPhee Survival Unit, Vandermark 5 og Peter Brötzmann Chicago Tentet, for å nevne noe av det som ligger best i munnen.

Saksofonist Dave Rempis kan også påberope seg ringrev-status. Han er sentral i miljøet i Chicago, og er involvert i en lang rekke interessante grupper, ikke minst the Rempis Percussion Quartet og også han i Vandermark 5. Her hjemme i Uren Luren vil folk ha bitt seg merke til ham i Ingebrigt Håker Flaten Quintet/Sextet og samarbeidet hans med Lasse Marhaug på plata Naancore fra i fjor.

Trommis Paal Nilssen-Love er ikke bare en av klodens mest annerkjente, mest hardtarbeidende og beste trommiser, han er også en fødselshjelper for denne konsertserien som sådan. Du har hørt ham med Atomic, The Thing, OffOnOff og en drøss andre konstellasjoner. Og nå er han endelig her med Ballister, som forøvrig kom med splitterny plate tidligere i vinter. Frijazz for faen.

ANDREAS BACKER SOLO
Vokalist Andreas Backer har også gjesta oss tidligere ved et par gyldne anledninger og er alltid velkommen tilbake. Han har gjort musisk nybrottsarbeid med grupper som Hot Four og Björn Berg Borg og er også en formidabel solo-utøver. Vi gleder oss til et vell av klikk, smask, brøl og hvisk som til sammen gjør Backer til en helt særegen utøver av improvisert musikk her til lands. I kveld slippes sågar plate, så legg til litt ekstra cash i kveldens budsjett!

Sjekk ut mer på folks respektive hjemmesider:

Fred Lonberg-Holm: http://www.lonberg-holm.info/
Paal-Nilssen Love: http://www.paalnilssen-love.com/
Dave Rempis: http://daverempis.com/
Andreas Backer: http://andreasbacker.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Følg Blow Out! på Facebook og Twitter.