Blow Out! Berman / Roebke / Lytton + Hvizdalek / Shrestha

AGNES HVIZDALEK – stemme
SANSKRITI SHRESTHA – tablas

BERMAN / ROEBKE / LYTTON
Det er tar litt tid før en får brukt opp Chicago reint jazzmessig. Denne tirsdagen får vi nok et besøk derfra, i skikkelsene til Josh Berman og Jason Roebke. Kornettist Berman har gjesta oss tidligere, som en del av Tollef Østvangs Chicago Connections og både han og bassist Roebke pleier samrøre med musikere vi liker og kjenner fra den forjetta byen der vest; Fred Lonberg-Holm, Ken Vandermark og Frank Rosaly – for å nevne et knippe av de åpenbare. Vi snakker her et miljø som år etter år evner å bringe til torgs kompromisløs, men alltid utforskende impro av fineste kaliber.

Denne gangen kommer de i følge med den engelske trommisen Paul Lytton. Lytton har eksperimentert med de fria uttrykka i jazzen sida seint 60-tall, og er og har vært en pionér og en bærebjelke i den britiske impro-scena, ikke minst som en del av fantastiske trioen med Evan Parker og Barry Guy.

HVIZDALEK / SHRESTHA
Samtidig som lite er så enerverende som en stein hippie på tablas, er det max fett med de som faktisk behersker faget. Sanskriti Shrestha tilhører den siste kategorien. Shrestha er fra Nepal, men har de siste åra frekventert NMH, der hun etter endt studie blant annet har etablert sin egen sekstett, Avatar.

Vokalist Agnes Hvizdalek er på sin side opprinnelig fra Østerrike, men har holdt det ekte innafor samtidsmusikk / improscena i Oslo i snart et decennium, der hun har spilt med de aller fleste som har skikkelige ting å tilføre. Hun er også en formidabel soloutøver, noe som f.eks. er manifestert fjorårets skive, Index. Denne kvelden er det dog duoformatet som gjelder – og vi i Blow Out!-sekretariatet ser fram til en storarta kveld.

Generer treff på folks hjemmesider her:
Agnes: http://agneshvizdalek.at/
Josh : http://joshberman.net/
Jason: http://www.jasonroebke.info/

Konsertstart 21:00

Billetter (kun salg i døra): 170 / 120 (medlemspris).
Medlemskap: 350 (inkluderer konserten). Kan kjøpes på forhånd https://konsertforeninga.ticketco.events/no/nb/e/medlemskap_201

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.