Blow Out! Bluefaced People + Cactus Truck

John Dikeman: saksofon
Jasper Stadhouders: gitar / bass
Onno Govaert: trommer

Vi skiver 2013 og Blowout går inn i sitt tredje år som eksponent for kompromissløs tut, pling, bært og plong og alt i mellom. Og denne kvelden byr på to utsøkte rosiner fra den store, kjøttfulle og gode pølsa som den europeiske friimpro-scena er.

Bassist Guro Moe og gitarist Håvard Skaset er etterhvert kjærkomne navn på plakaten når det skal jazzes fritt her til lands. Dette tospannet har operert sammen i en rekke konstellasjoner, som Force Majeure, Art Directors og en lang rekke andre bra greier. Når de to skal bråke litt skikkelig, og gi de instrumenta en god gammaldags dose velfortjent juling kaller de seg Bluefaced People. Sjøl refererer gruppa til no wave, punk og topp folk som Arto Lindsay, Glenn Branca og Lydia Lunch når de skal gi en pekepinn på hva en kan vente seg. Sammen med en gjennomlytting av blåfjesenes utgivelser borger dette for en tipptopp kveld.

Amsterdam-baserte Cactus Truck er diebarnet til den ennå unge gitarist og bassist Jasper Stadhouders, som den årvåkne Blowout´er vil ha lagt merke til under konserten sammen med Paal Nilssen-Love og Jon Rune Strøm på denne tida i fjor. Mens du kasta bort tenåra dine på å dyrke at du "ikke passer inn" med å høre på sutrete indierock, lot disse gutta seg inspirere av delta blues, Japan noise og gammal frijazz. I likhet med de andre bandmedlemmene, saksofonist John Dikeman og trommis Onno Govaert, har han allerede skaffet seg en imponerende liste over samarbeidspartnere fra den internasjonale scena; spesielt vil vi trekke fram Blowouts favoritter fra Benelux-området, Terrie Ex og Andy Moor, samt Dave Rempis og Michael Moore. Satan, wordt het vet, som vi sier i Nederland.

Lenker: