Blow Out! Breakdown + Wildhagen/Værnes-duo

Andreas Wildhagen – trommer
Kasper Værnes – saksofon

BREAKDOWN
Det er snart sommer og i den anledning tillater Blow Out! seg noen uker ute i sola, før vi peiser løs med en firedagers jubileumsfeiring i august. Breakdown er navnet på en kvartett bestående av folk som trofaste Blow Out!-gjengere har stifta belkjentskap med tidligere. Bassist Ola Høyer har stått på scena med gruppa AKODE og også i andre konstellasjoner. Trompetist Emil Strandberg har også snart gjort seg fortjent til betegnelsen husvenn, og den oppegående entusiast vil blant flere opptredener huske konserten med Swedish Polyphony i fjor. Den innvandrede danske saksofonisten Mette Rasmussen har etablert seg her hos fjellapene blant annet gjennom bandet Dance of the Flight Attendants og er som de andre overnevnte også å se på rafinerte musikkarrangementer annetsteds på kontinentet. Blow Out! sin verge, Ståle Liavik Solberg vil de fleste som har vært innom en av våre konserter kjenne igjen, iblant som trommeslager og alltid som konfransier. Ellers er han ofte å finne i grupper som VCDC, Motsol og en rekke andre bra prosjekter.

Sammen utgjør de en svært interessant kombo for folk som har sans for uforutsigbar og utfordrende, men stadig vekk leken friimpro av den nye skolen.

ANDREAS WILDHAGEN / KASPER VÆRNES DUO
Andreas Wildhagen er trommis, og har blant annet ervervet seg den høytragende prisen for Årets unge jazzmusikere på Moldejazz i fjor, sammen med bandet Mopti, som har vist en helt særegen teft for kombinasjonen av harmonier og mer utflippa improviserte elementer. Sammen med ham finner vi saksofonist Kasper Værnes. Han har tross sin unge alder i flere år imponert med sin meloditeft på noen av landets største jazzfestivaler og også året rundt med sitt eget band. Kasper Værnes trekker på arven etter de gamle store, og vil i duo med Wildhagen sørge for at sesongavslutninga av Blow Out! byr på et bredt spekter av vellydende stilarter. Vi så dem sammen som KNYST! på jubileet ifjor og gleder oss til en ny runde.