Blow Out! Brides & Okkyung Lee + Dans Les Arbes

Ivar Grydeland – guitar & banjo, sruti boks

Christian Wallumrød – preparert piano, harmonium

Ingar Zach – basstromme, perkussion

Ingar Zach og Ivar Grydeland har i over ti år sammen drevet improvisasjonsmusikk-labelen SOFA og der møtt en rekke ulike musikere blant annet gjennom prosjektet ’No spaghetti edition’, et improvisasjonsensamble med fleksibel besetning.

Møtene med Christan Wallumrød og franskmannen Xavier Charles inspirerte dem til for mer enn fem år siden å sette sammen bandet Dans Les Arbres. Deres akustiske lydbilde gjør at musikken blir svært vakker. Magasinet The WIRE skrev i sin anmeldelse av deres slvtitulerte debutalbum på ECM: ” There’s no end to the delights of this quite magical disc. The finest composition, like improvisation, ultimately relies on intuition, and these players seem to have an innate grasp of the right combination of sounds and textures. Dans les arbres must be one of the finest ECM Improv releases – indeed, releases from any label – in recent years.” (Andy Hamilton, The Wire)

BRIDES & OKKYUNG LEE

Maya Dunietz – Piano

Okkyung Lee – Cello

Ståle Liavik Solberg – Slagverk

Blow Out!s überhemmelige programgruppe gleder seg som en halv barnehage til å få besøk av sjølvaste Okkyung Lee og Maya Dunietz. Og det er ikke hver kveld Ståle Liavik Solberg møter seg sjøl i døra og kommer med stikker og lokk for å blåse ut telysa i andre enden av lokalet på Mir. Okkyung Lee er en slags kvinnelig utgave av Lasse Marhaug på ekstrem-cello og galskap. Duoen Brides ble til da Dunietz og Solberg møttes over hoummus-fatet en sen sommernkveld i Tel Aviv og i trio med Lee kan dette bli en legendarisk opplevels.