Blow Out! Butcher/ Lehn / Shipp + Myhr/ Bjørgeengen

KIM MYHR & KJELL BJØRGEENEGEN
gitar / video

BUTCHER / LEHN / SHIPP
Engelske John Butcher har vært hardcore frijazzer sida tidlig åtti. Siden da har han spilt med alle de store navna sjangeren kan vise til, deltatt på et fjell av utgivelser og i en lang rekke mer eller mindre faste grupper. I Blow Out-sammenheng er vi så freidige at vi trekker fram duoen hans med vår egen posterboy Ståle Liavik Solberg, som resulterte i en brillefin skive i fjor. Godspeed You! Black Emperor booka Butcher til festivalen sin for noen år tilbake og The Wire har kalt ham verdens beste saksofonist.

Thomas Lehn har svingt innom Oslo ved gjentatte anledninger de siste åra og har pleid samrøre med gromme folk som Andy Moor (The Ex), John Butcher og Marcus Schmickler. Her på berget har vi hørt ham både i bandet Konk Pack og i ulike ad hoc konstellasjoner.

Den amerikanske pianisten Matthew Shipp representerer et nytt bekjentskap for Mir, men ikke for folk som følger med litt. Han har medvirka på iallfall seks utgivelser bare i år, og spiller hyppig med masse folk vi er gode busser med fra før. Downbeat har kalt ham en «supreme iconoclast», noe som vel må tenkes på som en udiskutabel heder. Trioen ga ut den særs hørverdige skiva «Tangle» i fjor, og det gledes til å få oppleve dem i levandes live.

KIM MYHR & KJELL BJØRGEENEGEN
Gitarist – og komponist – Kim Myhr er, i følge krønikene, en av de aller første som ble booka til Blow Out-serien. Vi er da tilbake i 2011; allerede da var Myhr i full sving på den eksperimentelle scena her til lands og han har ikke sakka ned tempoet siden den gang. Av de høydepunktene bør nevnes det formidable bestillingsverket for Ultima han lagde sammen med Jenny Hval og spilte inn med Trondheim Jazzorkester, og som kom ut på skive i fjor.

Denne kvelden stiller han med videokunstner Kjell Bjørgeengen, Bjørgeengen har i tillegg til et langt og prisbelønna virke innen installasjonskunst og tilstøtende herligheter satt sitt visuelle preg på konserter med en rekke habile friimpro-folk, ikke minst Myhrs band Mural. Dette ligger an til å bli en spaca affære og det gledes dobbelt.

Sjekk ut folk på nettet:

Musikken starter ganske presis klokken 21:00
Døra: 150 / 100 (medlemmer)

Konsertserien Blow Out! er et kyss mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, sponsa av kommunen og Kulturrådet.