Blow Out! Dave Rempis Percussion Quartet + Håvard Volden Solo

Tom Daisy – trommer

HÅVARD VOLDEN SOLO – gitar

REMPIS PERCUSSION QUARTET
Det er ikke godt å spå hvordan Norge ser ut 10.september. Står Kulturrådet til påske? Er Per Sandberg blitt sport- og underholdningsminister? Kommer Audun Lysbakken og drikker seg full på Mir, fordi han ikke har noe jobb å gå til lenger?

En ting er helt sikkert; jazzen vil værra fri og ingen vind fra høyre kan ødelegge den lune og varme stemninga på Blow Out på tirsdager. Og denne kvelden står ikke tilbake for noen av de foregående, tvert imot: På scena står ingen ringere enn Dave Rempis Percussion Quartet. Rempis er en av de rammeste saksofonistene fra Amerikas forente stater og de som følger med vil kjenen ham fra f.eks The Engines og Vandermark 5.

Med seg på laget har han vår egen utvandra favorittbassist Ingebrigt Håker Flaten, som ellers er å høre og bivåne i grupper som The Thing og Atomic. Dette musikalske tag-teamet må sjølsagt ha to trommiser bak seg. Frank Rosaly spiller ellers i f.eks Scorch Trio og Ingebrigts kvintett, Tim Daisy er bl.a. med i overnevnte The Engines og Resonance Ensemble og begge omgir de seg med prominente frijazznavn som Jeb Bishop, Fred Lonberg-Holm og Peter Brötzmann.

Kvartetten blei danna utifra en felles interesse for vestafrikanske og latinamerikanske rytmer, blanda opp med amerikansk funk – og frijazz. Sjøl om bandet aldri mister komposisjonene helt av syne er det neppe nå du får bruk for salsakurset du gikk på ifjor, før du blei dumpa. Her gis nemlig stort rom for hardhendt traktering av instrumenter og vill improvisasjon. Det er internasjonal klasse på Blow Out! denne kvelden, så tørk blod, svette og tårer og slepp dæ laus.

HÅVARD VOLDEN
Håvard Volden gjorde en sjeldent fin konsert som Nude on Sand sammen med Jenny Hval på Blow Out! i fjor. Volden deltar i en flere mer eller mindre faste grupper med de gjeveste norske frijazznavna, og ellers har den alltid vilt eksperimenterende gitaristen f.eks. gitt ut skive med gærningen Toshimaru Nakamura. Denne våren kom en solo-sjutommer på eget selskap og denne kvelden stiller han aleine for å vise hvor skapet skal stå.

150 bompenger

medl. 100,-

medlemskort ut året 300,- inkl. første konsert!

linker:

Dave: http://daverempis.com/