Blow Out! Die Lange Schatten + Nilssen-Love / Strøm / Stadhouders

Håvard Wiik – piano
Michael Thieke – klarinett / saksofon
Antonio Borghini – bass

Uten å ta stilling til om det var Ketil Stokkans Brandenburger Tor som skal ta æren aleine, har Berlin de siste tiåra virka som en magnet på musikere og kunstnere fra hele verden. Og det er altså i den tyske Haupstadt at Die Lange Schatten har funnet sammen.

Pianist Håvard Wiik er en kjent skikkelse innafor fet norsk jazz, med Atomic, Side A og ikke minst Håvard Wiik trio. Med seg fra EU har han den tyske klarinetisten / saksofonisten Michael Thieke og den italienske bassisten Antonio Borghini. De to har et svært variert og imponerende merittliste; sistnevnte har sågar spilt inn plate med sjølveste Mike Patton. Når disse karene skal kaste lange skygger over scena på Mir denne tirsdagen er det improvisasjon over egne komposisjoner som gjelder, både langs melodilinjer og mer abstrakte greier og det blir garra schpaa.

PAAL NILSSEN-LOVE / JON RUNE STRØM / JASPER STADHOUDERS

Paal Nilssen-Love – trommer
Jon Rune Strøm – bass
Jasper Stadhouders – el.gitar

Heller ikke neste gjeng ut blei uteksaminert fra den kommunale musikkskolen i går. Trommeslager Paal Nilssen-Love er et kjent og kjært navn for alle som har fulgt litt med i det norske musikklivet; og ikke minst for venner av Konsertforeninga. På innpust kan nevnes grupper som Atomic, The Thing, OffOnOff, Peter Brötzmann Chicago Tentet, Frode Gjerstad Trio og for anledninga det faktum at Nilssen-Love denne tirsdagen akkurat har våkna til liv etter å arrangert All Ears festival.

Bassist Jon Rune Strøm har blitt et navn som skaper gode vibber blant folk som oppskatter fet musikk. Han har spilt for flere ganger BlowOut! før – og vi ønsker ham tilbake igjen og igjen; tirsdag 10 januar drar ham endog til på Mir med egen sekstett!

Tredjehjul på denne musiske racervogna er den nederlandske gitaristen Jasper Stadhouders. Etter å ha studert klassisk og jazz i ei årrekke hoppa han av streiting-kjøret og stilte seg på impro-scena. Sjøl om han er ung har Jasper i tillegg til sitt eget band Cactus Truck, rukket å samarbeide med en rekke internasjonalt anerkjente navn, hvor en kan trekke fram spesielt BlowOut!- favorittene Terrie Ex og Andy Moor.