Blow Out! Dillan / Robair duo + Walsdorff / Høyer / Tom

Lisa Dillan – vokal + +
Gino Robair – perkusjon

Lisa Dillan er ikke bare en av landets ledende utøvere innen jazz og improvisasjon. Hun er også preformanceartist og dama som ga et velfortjent og aldri så lite «fuck you» til den israelske ambassadøren ved å ønske ham velkommen til Kapittel-festivalen i Stavanger mens hun sto på hodet. I mye hyggeligere sammenhenger har hun vært å høre i trioen Slinger og med Elvis-tolkninger i Quite quiet project, for å nevne noen få. I kveld trekker hun i tospann med den amerikanske sjølerklærte anti perkusjonisten Gino Robair. Robair har spilt impro sida det grå og glade 80-tall, og ved siden av betydningsfulle samarbeidspartnere innen sjangeren, som John Butcher, John Edwards og Anthony Braxton er det fristende også å nevne folk som Nina Hagen og Tom Waits (!).

Henrik Walsdorff – saksofon
Ola Høyer – kontrabass
Kasper Tom – trommer

Ola Høyer avlegger ved jevne mellomrom en visitt på Blow Out! og det er like engasjerende og kult hver gang. Bassisten har de siste åra hard-boppa rundt på scener og skiver i og utafor det ganske land, og skal en trekke fram ett prosjekt som er festa seg er det fristende å trekke fram superbandet Cortex. Denne gangen kommer han i følge med den tyske saksofonisten Henrik Walsdorff, som fra sin base i Berlin har gjort det bra på kontinentet både med sin egen trio, med Berlin Contemporary Jazz Orchestra og i en myriade av ad hoc-prosjekter. Innblanda i noen av disse prosjektene er den applauderte danske trommisen Kasper Tom, så også i kveld. Tom blir hylla for en helt særegen stil og sitt åpne forhold til jazz-tradisjonen, noe en kan erfare ved å lytte til grupper som Fusk og Kasper Tom 5.

Surf’s up:

Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo knytter daglig vennskapsbånd, sklir på kjellerlemmen og klyver i trær gjennom konsertserien Blow Out!