Blow Out! Ex / Nilssen-Love + Anker / Thomas / Flaten / Solberg

EX / NILSSEN-LOVE

Smør på flesk er fett, og det er nettopp det som står på menyen denne tirsdagen. Trommis Paal Nilssen-Love trenger vel neppe noen inngående introduksjon for de som har tatt en liten runde utafor VG-lista de siste par desennium. Sida midt på nittitallet har han herja rundt med verdens størst navna innafor friimpro, og i band som The Thing, Atomic og Offonoff; for å nevne noen bittefå. En mangeårig medløper har vært den nederlandske gitaristen Terrie Ex, som på sin side har hatt gang i avant-punk bandet The Ex sida tidlig åtti. Sjøl om en fillete militærstøvel fortsatt er solid planta i punken har Terrie seinere utvida reportoiret med jazza greier, ikke minst med inspirasjon fra den etiopiske scena.

Det blir for vildt.

ANKER / THOMAS / FLATEN / SOLBERG

Den danske Lotte Anker har en lang historie bak seg som en av Danmarks mest innovative og spennende komponister og musikere hva angår samtidsmusikk, så vel som utøvende impro-jazzist. Blant assosierte personer kan telles Nils Petter Molvær og Arve Henriksen, i tillegg til de fleste store navna som vi i Blow Out liker å droppe. Bassist Ingebrigt Håker Flaten er også en stayer, hjemmeavla på den norske scena, men som nå har utvandra til USA. Også han har bakgrunn fra band som overnevnte Atomic og The Thing – og heldigvis tar han seg jevnlige turer over Atlanteren for å spille både med disse og andre glimrende konstellasjoner – som den herværende.

Den London-baserte keyboardisten / pianisten Pat Thomas blir av kredible forståsegpåere betegna som en moderne legende på improscena og har spilt med godfolk som Thurston Moore, Paul Dunmall og vårt eget salige No Spaghetti Edition. Sisteperson er Blow Outs egen Ståle Liavik Solberg. Rundt tusenårsskiftet sto han foran et veivalg; forfølge ideen om å lage bolleutslag på Espa eller spille trommer. Han valgte det siste, og om det ikke var det beste for bankkontoen, gleder han stadig flere impro-aficionados med flittig turnering og stadig nye innspillinger med godfolk som Fred Lonberg-Holm, John Russell og Jim Baker. Sist blei han endog observert spillende noe i nærheten av fire flate med indie/folk/blues-gitarist Ryley Walker.

Denne kvartetten så skumringens lys da Blow Out hospiterte på Cafe Oto i London noen intense sommerdager i 2014, og absolutt alle som var der vil henrykt bifalle at de samles på Mir igjen denne kvelden.