Blow Out! Festival: Fredag

Sommerens høydepunkt for alle musikalsk frilynte festivalgjengere!

Festivalen er onsdag, torsdag, fredag og lørdag på Mir med fire sett hver kveld, i tillegg til en matiné på lørdag.

På Mir begynner musikken kl 20:02

FREDAG 19. AUGUST

Andrea Parkins / Tim Hodgkinson / Ståle Liavik Solberg

Kristoffer Alberts / Terrie Ex / Lasse Marhaug

Susanna Gartmayer / Kim Johannesen / Frode Haltli / Ingebrigt Håker Flaten

GUSH (Mats Gustafsson / Sten Sandell / Raymond Strid)

PARKINS / HODGKINSON / LIAVIK SOLBERG

Både saksofonist Tim Hodgkinson og trommeslager Ståle Liavik Solberg sto på scena hver for seg onsdag. Kjenner vi dem rett har de benytta mellomtida til et par gode netters søvn, en skikkelig gåtur i skauen og inntak av makrobiotisk mat og grønn te – og de er dermed klare for en svingom til. Denne kvelden har de med Andrea Parkins fra USA står for det ene av kveldens to trekkspill-innslag, i tillegg til å ha med seg unevnlige duppeditter og elektronisk snacks. Hun er en ettertrakta utøver i skjæringa mellom kunst og musikk, og har blant andre samarbeida med størrelser som Otomo Yoshihide og Fred Firth.

ALBERTS / EX / MARHAUG

Saksofonist Kristoffer Alberts fikk blåst litt med Cortex på onsdagen, og stiller nå sammen med duppedittist Lasse Marhaug – de to ga sågar ut det utmerka albumet Organistskolen på tampen av fjoråret. Marhaug har gjennom mer en 20 års muskalsk virke etablert seg som en av de mest kompromissløse og banebrytende utøverne innafor norsk støy og friimpro. Den halvgemene hop vil de siste par åra også ha hørt ham med Paal Nilssen-Loves Large Unit.

Denne kvelden backes de tungt av den nederlandske gitaristen Terry Ex, som ellers spiller med et av verdens aller beste band, The Ex. Han starta ut som anarkopunkrocker, men kom snart til å suge til seg inspirasjon fra alt som en gæli – spesielt etiopisk musikk, men sjølsagt også bråkete og deilig, deilig frijazz.

GARTMAYER / HALTLI / JOHANNESEN / FLATEN

Klarinettist Susanna Gartmayer er fra Østerrike, der hun har lefla med alt fra artrock-bandet When Yuppies Go To Hell til Vegetable Orchestra, et orkester som spiller på nettopp oppmikka grønnsaksinstrumenter. Lørdag spiller hun med en av de faste trioene sine, men denne kvelden har hun med seg et nydelig lite trekløver fra Noregsveldet.

Gitarist Kim Johannesen har spilt for oss på Blow Out! jevnt og trutt siden vi starta opp, med Golden Dawn, AKODE og i andre fremdragende sammensetninger av djerve jazzfolk. Denne kvelden tar han til alt overmål med seg banjoen. Ingebrigt Håker Flaten var av dem som gikk i bresjen når den norske jazzscena redfinerte seg sjøl utpå nittitallet. Med band som Atomic og The Thing – og seinere med The Young Mothers, for bare å nevne noen få av Flatens prosjekter, viser bassisten hvor skapet skal flyttes.

Trekkspiller Frode Haltli er anerkjent både som soloartist, som samarbeidspartner for folk som Trygve Seim, for ikke å glømme fantastiske POING, som er blitt endel av både jule- og 1.mai-ritualene til alle Oslo-folk som veit å sette pris på musikk som er både bra og corny. Og vi husker alle det fantastiske settet han spilte med POING og Paul Lovens på festivalen i 2013.

GUSH

Ordet «legendarisk» slenges ofte ut litt for generøst, men når vi snakker GUSH vil vi ikke nøle. Pianist Sten Sandell har rocka buler overalt med Swedish Polyphony, sin egen trio (med bl.a. vår egen Paal Nilssen-Love), og er av Sveriges ledende improvisasjonsmusikere. Raymond Strid hilste vi på sist gang på torsdag, mens siste del av trioen utgjøres av saksofonist Mats Gustafsson, som ellers kan notere på CVen band som The Thing, Swedish Azz, Peter Brötzmann Chicago Tentet – og absolutt ikke minst på noen måte; rollen som bandleder for formidable Fire! Orchestra, som forøvrig i følge ryktene skal spille et annet sted i byen en av disse dagene.

Meld din interesse på Facebook.

Billetter kan kjøpes via platebutikken Tiger