Blow Out! Festival: Torsdag

Blow Out Festival! 17 – 20. august 2016 på Café Mir

Festivalen er onsdag, torsdag, fredag og lørdag på Mir med fire sett hver kveld, i tillegg til en matiné på lørdag.

På Mir begynner musikken kl 20:02

TORSDAG 18. AUGUST

Fredrik Ljungkvist / Bobo Stenson / Jon Christensen

Sven-Åke Johansson solo

Lene Grenager / Torben Snekkestad

Alan Skidmore / Vidar Johansen / Ole Morten Vågan / Raymond Strid

LJUNGKVIST / STENSON / CHRISTENSEN

Asså, det vakke non jazzlinje på non musikkhøyskole når Jon Christensen satt seg bak batteriet første gang, foråsiresånn. Christensen er en av Norges mest annerkjente utøvere i jazz-feltet, han fikk Buddy-prisen i 1967 (!) og har vært en slags hus-trommis for ECM i flere tiår. Han er likevel ikke en som har brukt livet som voksen til å hvile på sine visper; og samarbeidspartnere de siste åra teller folk som Ingebrigt Håker Flaten og Håkon Kornstad.

En medmusikant over mange år, og så også i kveld, er den svenske pianisten Bobo Stenson. Stenson har et særs respektabelt navn her til lands etter samarbeidet med Jan Garbarek, Terje Rypdal og overnevnte Jon Christensen fra tidlig søttitall og framover, og holder stadig fosskoken, ikke minst med sin egen trio.

Sistemann ut i dette settet er den unge rakkeren Fredrik Ljungkvist. Saksofonisten / klarinettisten har vært en gjenganger på Blow Out! gjennom åra, og har skapt storkos med sprutende impropartier og rytmiske finurligheter rett fra belgen, ikke minst gjennom det formidable bandet Atomic.

SVEN-ÅKE JOHANSSON

Når først Sven-Åke Johansson har tatt turen, skulle det bare mangle at han fikk spille et realt solosett. Hva han vil gjøre her vil bare tiden vise. Merk ellers duoen med Alexander von Schlippenbach onsdag kveld.

GRENAGER / SNEKKESTAD

Cellist Lene Grenager er gjennom to tiårs virke blitt en av de viktige navna innen norsk samtidsmusikk, både som utøver og komponist, solo og bandmedlem. Av mange ting å velge mellom bør framheves Lemur og ikke minst SPUNK. Grenager er dama som har gjort cello til en trussel igjen, også hun en alltid like kjærkommen gjest hos oss.

Saksofonist Torben Snekkestad spiller denne kvelden på Blow Out! for første gang, men er ingen oppkomling. Han har turnert verden rundt, blant annet med et omfattende samarbeid med bassist Barry Guy og knalla likesågodt til med en trippel-utgivelse da han debuterte som soloartist tidligere i år.

SKIDMORE / JOHANSEN / STRID / VÅGAN

I de halvglade søttiåra spilte den engelske saksofonisten Alan Skidmore med folk som Soft Machine, Van Morrison (!) og Kate Bush (!!) – for ikke å glømme Alexis Korner, Chick Corea og Lala Kovačev. Siden har han holdt fanen høyt som en bemerkelsesverdig uredd musiker, ofte sammen med kjentfolk som Evan Parker, Tony Oxley, John Edwards og mange, mange andre.

Saksofonist / klarinettist Vidar Johansen er av de virkelige veteranene på den norske scena. Hvis du lurer på hvorfor Club 7 var kult, heng litt med Johansen. Gjennom en liten menneskealder har han holdt det groovy med gode navn som Jon Balke, Jon Eberson, Bugge Wesseltoft og som endel av Jon Klette (RIP) sitt Crimetime Orchestra.

Trommis Raymond Strid tilhører en tilsvarende generasjon i vårt favorittnaboland i øst. Strid har har vært en bærende konstruksjon på den svenske, og internasjonale scena gjennom mange Riksdagsperioder, ikke minst gjennom gruppa Gush med Mats Gustavsson og Sten Sandell, som vi til overmål vil møte fredag.

Bassist Ole Morten Vågan er muligens noe yngre enn resten av gruppa, men har jobba seg opp til en høy posisjon på den norske jazzscena gjennom langt virke. Bandet Motif må navndroppes, det samme må også komponist-oppdrag for Trondheim Jazzorkester og utstrakt turnévirksomhet med de gjeveste navna en kan tenke seg.

Meld din interesse på Facebook.

Billetter kan kjøpes via platebutikken Tiger

Foto (Sven-Åke Johansson): Gianmarco Bresadola