Blow Out! Fire Room + Jørgen Mathisen

Jørgen Mathisen Solo

Jørgen Mathisen – saksofon

Fire Room

Don’t you want to know how we keep starting fires? Vi gjør det ved hjelp Paal Nilssen-Love, Ken Vandermark og Lasse Marhaug. Paal er ikke bare en av de første bevegerne bak hele Blow Out!-prosjektet, han er også en av verdens udiskutabelt råeste trommiser. I Norge har han vært med å endevende jazzscena med band som Atomic, The Thing og Offonoff, og ellers pleier han omgang med storkarer som Thurston Moore, Peter Brötzmann, Massimo Pupillo og Joe McPhee for å nevne noen.

Ken Vandermark har gjesta Blow Out! flere ganger, men besøket føles like celbert denne gangen også. Den amerikanske saksofonisten/klarinettisten er kanskje aller mest bejubla med sitt eget Vandermark 5, men har heller ikke gjort skam på seg sjøl med Peter Brötzmann Chicago Tentet, FME, eller Plan A – som gjesta Mir i fjor.

Sistemann i denne gjengen av musikalske pyromaner er den gale professoren og støy-duppedittisten, forelegger og heavy metal-guru, Lasse Marhaug. Marhaug har med sin kompromissløse sammensmeltning av jazz og noise både martret og fryda folk med Jazkamer, Testickle Hazard og en gullrekke av andre konstellasjoner.

Full fuckings bombing.

Jørgen Mathisen

Saksofonist Jørgen Mathisen har i et lite tiår skapt godstemning med band som Shagma, The Core, Humvee og Zanussi 5, og har overbevist med en spillestil som er allsidig, men aldri anonym. Han har vært en sentral medspiller i Trondheim Jazz Orchestra de siste åra og er en kjær figur på festivaler og andre evenement der bra folk spiller bra musikk. Denne kvelden får Blow Out!-publikummet sjansen til å erfare at Mathisen også står støtt aleine.

Lenker:

www.paalnilssen-love.com/

www.kenvandermark.com/

www.lassemarhaug.no/

www.myspace.com/jorgenmathisen

Blow Out! er en swingersklubb der Konsertforeninga fordomsfritt og uhemma boltrer seg med jazzmusikere i Oslo.