Blow Out! Frode Gjerstad / Steve Noble og IPA

Frode Gjerstad – saksofon m.m.

Steve Noble – Trommer

IPA:

Atle Nymo – saksofon

Håkon Mjåset-Johansen – trommer

Magnus Broo – trompet

Ingerbrigt Håker Flaten – bass

+ Mathias Ståhl – vibrafon

Frode Gjerstad / Steve Noble

Frode Gjerstad har gitt jernet på improvisasjonsscena siden de dølle foreldra dine begynte sin korte flørt med m-l bevegelsen i 68. Lenge var han, og et knippe andre helter, aleine i Norge med sin ukonvensjonelle og frimodige tilnærming til jazzsjangeren. Dette bedra seg heldigvis, men at unge musikere på nittitallet i det hele tatt hadde en tradisjon og henge seg på her til lands, skal saksofonisten fra Stavanger ha mye av æren for.

Men det er ikke i egenskap av å være et horn på veggen vi er glade for at Frode gjester BlowOut igjen. Han har opp gjennom også det siste tiåret stadig holdt seg relevant, sjølsagt gjennom Circulasione Totale Orchestra, men gløm heller ikke Frode Gjerstad Trio – og BlowOut-kjædeggene i VC/DC. Denne kvelden stiller han sammen med den britiske trommeslageren Steve Noble.

Steve Noble starta ut i det smått legendariske eksperimentielle poporkesteret Rip Rig & Panic tidlig på 80-tallet og har siden samarbeida med det som kan blåse, hamre og slå av av fete impro & jazz musikere både fra Europa og annetsteds, seinest i år manifistert gjennom plateutgivelse med Peter Brötzmann John Edwards.

IPA

En IPA-konsert er ikke hverdagskost, da gruppa består av folk som er hyperaktive på mange kanter. Saksofonist Atle Nymo utgjorde en viktig del av NWOVFJ (the New Wave Of Valnesfjord Free Jazz) og har blitt et viktig omdreiningspunkt for god og ny musikk på den norske scena, spesielt gjennom grupper som Trondheim Jazzorkester og Motif.

Trommis Håkon Mjåset Johansen er en prisbelønt utøver som også har bemerka seg med Motif, men også med navn som Come Shine, Urban Connection, Jan Garbarek og Michael Brecker og Chick Corea. Den svenske trompetisten Magnus Broo kjenner vi f.eks. gjennom Atomic og Ken Vandemark og sjølsagt gjennom hans umiskjennelig ville, men melodiske spillestil.

Fjerdemann er ingen ringere enn bassist Ingebrigt Håker Flaten, som alltid har vært et kjærkomment innslag når Konsertforeninga holder gjestebud. På innpust kan vi namedroppe IHF Quintet, The Thing, Atomic, Scorch Trio og Trinity og på utpust en drøss til. Etter at han emigrerte over havet er han en noe sjeldnere gjest enn før, men desto hyggeligere er det i kveld.

Som en ekstra rosin i denne kveldens feite gode pølse har IPA med seg svenske Mathias Ståhl på vibrafon. Han har dradd det spesielle instrumentet med seg til en rekke godfolk som de siste par åra har talt BlowOut-favoritter som Sten Sandell, Fredrik Ljungkvist, Martin Küchens Angles, Team Hegdal og Klaus Holm Kollektif. Detta blir en helaften.

Blowout er et eventyrlig samarbeidsprosjekt mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga