Blow Out! Hurgu Duo (Paal Nilssen-Love & Terrie Ex) + Jazzkammer & Greg Pope

John Hegre – gitar og masse pedaler

Greg Pope – visuals og lyd

Jazzkammer & Greg Pope

Lasse Marhaug blir med jevne mellomrom invitert til BlowOut for å lutre oss gjennom sine brutale, men liflige støycollager. Marhaug er stadig verden rundt der han pleier samrøre med vågale artister som Sunn O)), Merzbow, Otomo Yoshihide og Sachiko M – og her hjemme med godfolk som Fe-mail, Helge Steen, Ulver, Kjetil Møster – og som denne kvelden, med gitaristen John Hegre. Alliansen med Hegre har i mange sammenhenger over de siste åra manifistert seg gjennom en lang rekke utgivelser og liveopptredener med gruppa Jazzkammer. Hegre har på sin side, i tillegg til en lang rekke samarbeidsprosjekter med folk vi liker å identifisere oss med, vært involvert i grupper som Kaptein Kaliber og nå nylig Noxagt.

For anledninga er Jazzkammer ytterligere forsterka med multikunstner britiske Greg Pope, som den siste tida har residert her i Noreg. Pope har gjort seg bemerka med visuelle installasjoner, og vil utvilsomt bidra til å heftigfisere Jazzkammer-konserten til nye høyder, der støy møter jazz møter heavy metal møter mer eller mindre kontrollert galskap. Det mumles dog i krokene om at aftenens opptreden blir med litt mindre decibel enn normalt; men vi antar at det kompanseres på annet vis.

Hurgu Duo

Paal Nilssen-Love har tromma seg opp til verdensberømmelse med grupper som The Thing og Atomic – for å nevne de aller mest åpenbare – og har spilt med og utgitt plater med de råeste folka både hjemme og ute, Frode Gjerstad og Joe McPhee, Anders Hana og Ken Vandermark,Nils Henrik Asheim og Thurston Moore…

Den nederlandske gitaristen Terrie Ex har både fortid og samtid i the Ex, som feirer sine 33 1/3 år denne høsten. Snarere enn å ha mista den den rå punk-attituden han starta ut med den gangen, har han raffinert den med inspirasjon fra flere verdenshjørner, forakt for sjanger-fascisme og et bemerkelsesverdig godt håndlag med instrumentet. Med Paal Nilssen-Love utgjør de to Hurgu! Duo, som gav ut en bejubla plate ifjor og alle gleder seg til en intenst og fet helaften på Mir.

BlowOut er en kjærlighetsbarnet av en rørende romanse mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo.