Blow Out! Innanen / Ericson / DeHeney / Knedal Andersen + Johansson / Johannesen / Pultz Melbye

INNANEN / ERICSON / De HENEY / KNEDAL ANDERSEN
Mikko Innanen – sax
Sture Ericson – sax
Nina De Heney – kontrabass
Dag Erik Knedal Andrersen – trommer

JOHANSSON / JOHANNESEN / PULTZ MELBYE
Karin Johansson – piano/akkordeon
Kim Johannesen – banjo
Adam Pultz Melbye – kontrabass

INNANEN / ERICSON / De HENEY / KNEDAL ANDERSEN

Det er sommer, det er sol og det er tirsdag og før vi setter igang med ferieavvikling i Blow Out!-sekretariatet unner vi oss, og dere, det som ser ut til å bli siste dans på en stund på vårt favorittsted, Mir. Men hvilken svingom det ligger an til å bli.

Saksofonist Mikko Innanen gjør sitt første visitt hos oss. Han har drevet som bandleder, komponist og utøver både i hjemlandet og i resten av verden i lang tid, med sitt eget tolvpersoners orkester og med scenas «superstjerner» som Han Bennik. Her på berget har han spilt med Trondheim Jazzorkester.

Dobbelt så bra som en sax er som kjent to saxer. Svenske saksofonisten Sture Ericson skaffa seg internasjonalt ry allerede på 80-tallet med gruppa Position Alpha og har siden tunert ekstensivt med de beste. Han har tidligere besøkt oss på bl.a. med sjølveste The Electrics.

Bassist Nina de Heney har frilansa rundt på jazz & impro-scena i Sverige i årevis; som soloist, i kollaborasjon med en rekke framtredende svenske musikere og i tverrkunsterlige prosjekter. For et par år tilbake hadde Blow Out! æren av å være vertskap for trioen hun har med Raymond Strid og Henrik Munkeby Nørstebø, og vi er særs glade for å ha henne tilbake.

Trommis Dag Erik Knedal Andersen kjenner vi både som en habil soloutøver og også fra kick-ass øs-pøs frijazzgrupper som SAKA, The Heat Death og AKODE. Sjekk ut nyskiva hans der han spiller med Ketil Møster og John Edwards. Dette blir knall.

JOHANSSON / JOHANNESEN / PULTZ MELBYE

Karin Johansson er pianst, og også hun fra det forjettede land i østerled. Hun spiller ofte med masse topp folk, som overnevnte de Heney og gitarist Finn Loxbo for å nevne noen bittefå.

Kim Johannesen er den kortreiste i denne trioen. I AKODE og andre konstellasjoner har vi oftest sett ham med gitar, men i kveld er det banjo som gjelder.

Det er plutselig et par år siden den danske bassisten Adam Pultz Melbye spilte hos oss. Med Berlin som operasjonsbase, med deltatt i på en rekke innspillinger og improvisert seg mange ganger rundt i Europa med gode navn som f.eks Lotte Anker, Fred Lonberg-Holm, Alex Dörner, Evan Parker og som solist. Sjekk også ut bandet hans Flamingo, som er plateaktuelle denne våren.

Disse konsertene er et resultat av vårt puls-samarbeid med ILK Music i Købrnhavn.

Sjekk hjemmesider o.l:

Mikko: http://www.mikkoinnanen.com/
Dag Erik i Steinkjærleksikonet: http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?artikkel=2146
Adam: http://www.adampultz.com/
Karin på Soundcloud: https://soundcloud.com/karinjohansson

Konsertstart 21:00 (vi selger billetter fra 20:30)
170 / 120 (ordinær / medlem).
Medlemskap i Konsertforeninga, 350,-

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo, støtta av kommunen og Kulturrådet.