Blow Out! Instant Light 4 + Solen

Mads Egetoft – sax & keys
Oliver Laumann – trommer

INSTANT LIGHT 4
Instant Light er i utgangspunktet en duo bestående av den overmåte kjære trommeslageren og Blow Out-veteranen Dag Erik Knedal Andersen og saksofonist Jørgen Mathisen, som også har løpt sine runder i manesjen hos oss her på Mir. Knedal Andersen spiller ifølge Steinkjærleksikonet i grupper som No Gutvik, AKODE, The Heath Death, Burning Tree og Petter Wettre Next Generation og vi har hatt den udelte fornøyelse av å hatt besøk av opptil flere av dem.

Mathisen på sin side har såpass forskjelligarta grupper som Krokofant, The Core og Zanussi 5 på rullebladet og i kveld er duoen fordobla med Cortex-kollegene Kristoffer Alberts (Hooray Henry, SAKA m.m.) og Ola Høyer (Moon Relay, Honest John m.m.) Det forventes tildels høylydt og improvisert frijazz av hippeste beskaffenhet.

SOLEN
Solen er en dansknorsk trio som løp inn i hverandre i København. Saksofonist Danielle Dahl vil den fundamentalistiske Blow Out-tilhenger huske fra Tigers Mind, mens Mads Egetoft (også sax) og trommeslager Oliver Laumann er nye bekjentskaper for oss. Ikke dermed sagt at erfaringa deres er begransa til kulturskolens sommeravslutning; Egetoft har spilt med solide folk som Kresten Osgood og Kidd Jordan, mens Lumann har spilt med størrelser som Herb Robertson og Bill McHenry.

I presseskrivet melder de spiller musikk i tråden repetetiv minimalisme, forhatte blåsersynthlyder, Erik Satie og okkulte ritualer. Da er vi sjølsagt solgt. Seinere i år venter debutplate og Indonesia(!)-turné med den «multidimensjonale trommisen» Jerome Cooper.

Sjekk ut folks mörke hemmeligheter på the deep web:
Danielle: http://www.oddodd.org/danielledahl.html
Dag Erik: http://www.knedalandersen.com/

Konsertserien Blow Out er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga