Blow Out! Joe Morris solo + Will It Float?

Joe Morris – gitar

Will it float?
John Russell – gitar
Steve Beresford – objekter/elektronikk/piano
John Edwards – bass
Ståle Liavik Solberg – slagverk

JOE MORRIS
Joe Morris blir regna som en av de mest særegne aktive improvisatørene i Amerikas Forente Stater. Morris, hovedsakelig basert i Boston, har vært en del av scena sida det salige søttitall, både som utøver og plateselskapsmann. Han har jobba sammen med store navn innen moderne frijazz, som Anthony Braxton, Ken Vadermark og Joe McPhee, og en rekke andre knakende gode utøvere, hvorav opptil flere med ujevne mellomrom frekventerer scena på Blow Out.

WILL IT FLOAT?
Denne banden kom sammen, trykka på «submit»-knappen til Europeisk Jazzbandnavn-generator, og supergruppa Will It Float? blei født. Multi-instrumentalist, men kanskje aller mest pianist, London-boer Steve Beresford kan vise til en fortid i betydelige postpunk-acts som The Flying Lizards og The Slits. Han har ikke blitt særlig mye streitere med åra musikalsk sett, og de siste par tiåra har en kunne høre ham med freakere som John Zorn, Evan Parker og Han Bennik.

En annen viktig figur i miljøet i den engelske hovedstaden er bassist John Edwards. Også han har ofte delt scene med overnevnte Evan Parker, for ikke å glømme folk som Okkyung Lee, Peter Brötzmann og John Butcher.

Gitarist John Russell har hengt rundt i over førti år, og er en av de mest markante utøverne i Storbritannia når vi snakker fri-impro. Han har samspilt med alle de prominente navna en kan komme på, og han er også initiativtaker til den legendariske konsertserien Mopomoso, som etter oppstarten midt på åttitallet fortsatt holder koken. I fjor ga Russell ut den kritikerroste skiva «No Step» sammen med Blow Outs fargeklatt og bannerfører, Ståle Liavik Solberg. Den nesten unge trommeslageren raser ellers verden rundt med blant annet Fred Lonberg-Holm, Alan Silva, Mette Rasmussen og en rekke andre faste og mindre faste prosjekter. Denne kvelden sitter han bak batteriet i Will It Float?

Gruppa ga nylig ut skive på Oslo-selskapet Va Fongool og har fått skamros; javnfør f.eks. omtalen i All About Jazz her.

Noen hjemmesider:

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.