Blow Out! Johansson / Storesund / Nilssen-Love + Kjær / Zanussi / Solberg + Holiday Spirits

Blow Out! feirer sitt hundrede arrangement (og juleavslutning)!

Thomas Johansson – trompet
Øyvind Storesund – bass
Paal Nilssen-Love – trommer

Julie Kjær – saksofon
Per Zanussi – bass
Ståle Liavik Solberg – trommer

Holiday Spirits

Eivind Lønning – trompet

Thomas Johansson – trompet

Kristoffer Alberts – saksofon

Julie Kjær – saksofon

Per Zanussi – bass

Øyvind Storesund – bass

Paal Nilssen – Love – trommer

Ståle Liavik Solberg – trommer

Vi er stolte som frittgående fjærkre av at den siste Blow Out!-konserten i 2015 er intet mindre enn nummer hundre – 100! – i rekka, siden vi starta opp. Dette må markeres og følgelig har vi lina opp et ekstra delikat koldtbord av musikalske lekkerbiskner denne kvelden. Og til etterrett serveres endog en herlig overraskelse (kanskje kommer nissen).

NILSSEN-LOVE / STORESUND / JOHANSSON
Trommis Paal Nilssen-Love er en av de mest aktive musikerne den norske jazzscena kan vise til. Gjennom et kvart århundre har han hamra budskapet inn med grupper som Atomic, The Thing og i det siste, sitt eget sjuke storband Large Unit. I tillegg har Nilssen-Love vært en viktig fødselshjelper for herværende konsertserie, og det er overmåte hyggelig at han stiller opp når vi denne kvelden bikker tresifra.

Bassist Øyvind Storesund har spilt med band som de har hørt der ute i den vanlige verden, som Kaizers Orchestra og Cloroform. I Blow Out!-sammenheng er det nok vel så relevant å trekke fram hans mangeårige engasjement i Frode Gjerstad Trio og opptil flere feiende flotte konserter her hos oss opp igjennom.

Grenlandsgutt og trompetist Thomas Johansson har utmerka seg i flere bejubla grupper de siste åra og Blow Out har allerede hatt besøk av opptil flere av dem: The Way Ahead, Cortex og fantastiske All Included. Med dette ligger det ualminnelig godt til rette for knallhard frijazz uten tullball.

LIAVIK SOLBERG / ZANUSSI / KJÆR
Den danske saksofonisten Julie Kjær har migrert til London, der til vår udelte glede har teama opp med byens beste, så som Steve Noble og John Edwards, som alle besøkte oss med hell en gang på fjoråret. Ellers skilter hun med medlemskap i London Improvisers Orchestra og er aktiv i en rekke knallsterke konstellasjoner.

Per Zanussi er også en kjærkommen gjest på Blow Out! Bassisten har stilt på Mir med grupper som Trespass Trio, Zanussi 5 og Interlocutor, for å nevne noen få, imellom komponistoppdrag, flittig turnevirksomhet og kredible kurateringsjobber.

Og så var det n´Ståle da. Etter at fotballklubben Fart forspilte sjansene sine i 3 divisjon i 1993 fant han ut at han skulle satse alt på skolekorpset i stedet. Seinere har det gått slag i slag, via grupper som Motsol og VD/DC til kritikerroste utgivelser og turneer med størrelser som John Russell, Fred Lonberg-Holm og Steve Beresford. I tillegg er Liavik Solberg bookingansvarlig for Blow Out! og fortjener både sirupsnipper og krumkaker en dag som denne.

HOLIDAY SPIRITS
Og juletrefest skal det bli! Den løselig sammensatte flokken av smånisser i The Holiday Spirits avslutter ballet og et år som har vært det gøyeste i Blow Out! sin historie – til nå.

Sjekk ut hjemmesider:
Paal: http://www.paalnilssen-love.com/
Thomas: http://www.thomasjohansson.no/
Ståle: https://soundcloud.com/stllvkslbrg
Per: http://www.perzanussi.com/
Julie: http://juliekjaer.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.
DENNE GANGEN BEGYNNER MUSIKKEN KLOKKEN 20:30

Følg Blow Out! på Facebook og Twitter