Blow Out! John Butcher solo + Lauro / Andersen / Gutvik

Kristin Andersen – trompet/blokkfløyte
Ketil Gutvik – gitar

LAURO / ANDERSEN / GUTVIK

Det er en svært habil liten gjeng som er samla på Mir denne kvelden. Ketil Gutvik er en særs aktiv type, også utenom sommermånedene, der vi har lært ham å kjenne gjennom konsertserien Gutvik Ukentlig. Gitaristen har, i flere år enn han orker å tenke på sjøl, vært en av stayerne på den norske impro/jazzscena. Bandet hans No, Gutvik er fortsatt i full sving og ellers har han spilt med de fleste store navna innen sjangeren – både i inn- og utland – og nylig var han å høre sammen med det musikalske rugbylaget Paal Nilssen-Love Large Unit.

Trompetist og fløytist Kristin Andersen står støtt på egne bein som solist og ikke minst også sammen fantastiske SPUNK. Hun har lang fartstid både bak og foran seg og er en anerkjent kompnist og utøver innen samtidsmusikk, og er jevnlig gjest hos våre åndssøsken i Fritt Fall.

Tredjekvinne ut er den franske saksofonisten Audry Lauro. Fra sin base i Brüssel utvider hun nedlagsfeslt og skare av samarbeidspartenere i stadig større sirkler, både som solist og i ulike samarbeidsprosjekter. Av de mest markante bør nevnes Wolves Stories, en festival dedikert til å løfte fram kvinnelige musikere på improscena. Forvent både nydelig og kompromissløs improjazz uten billig publikumsfrieri.

JOHN BUTCHER SOLO

En må helt tilbake til DeathJazz, Mono og 2010 for å finne den gang engelske John Butcher spilte i Oslo i Konsertforeningas regi. Siden han hoppa av fysikk-kjøret tidlig på åttitallet er han etablert som en av de virkelig store navna som har utvida horisontene både for instrumentet og for imrpo-musikken som sådan. Han blei sågar booka av sjølveste Godspeed You Black Emperor til å spille solokonsert når de kuraterte All Tomorrows Parties for noen år tilbake. Fra kredible personer har han i The Wire blitt kalt «verdens beste saksofonist», og dette, pluss mye mer, bør i sum borge for et solosett av de virkelig sjeldne.

Meld din interesse på Facebook her.

Internettpensum:

www.gutvik.com