Blow Out! John Russell / Ståle Liavik Solberg + Frode Gjerstad / Louis Moholo-Moholo

FRODE GJERSTAD / LOUIS MOHOLO-MOHOLO

Frode Gjerstad – sax / klarinett

Louis Moholo-Moholo – trommer

JOHN RUSSELL / STÅLE LIAVIK SOLBERG

John Russell – gitar

Ståle Liavik Solberg – trommer

FRODE GJERSTAD / LOUIS MOHOLO-MOHOLO

Det er lett å ta munnen full i forhåndsomtaler av konserter, men en tar ikke for hardt i når en tillegger den opprinnelige sør-afrikanske trommeslageren Louis Moholo-Moholo legendestatus, og gjennom hans historie får frihetsaspektet i frijazzen en dypere dimensjon. Han forlot moderlandet i 1964 til fordel for England, som medlem i et «raseblanda» orkester under et stadig strengere apartheid-regimet, hvs motstand han skulle se krona med seier. Han skulle også tromme på seg partnerskap med noen av de største navna scena kan vise til, som Derek Baily, Cecil Taylor og Peter Brötzmann. Her hjemme på nisseberget vil vi kjenne igjen navn som Circulasione Totale Orchestra – og denne kveldens medspiller Frode Gjerstad.

Om ikke fullt så dramatisk, så er også sistnevnte sin historie lang. Sida 70-tallet har blåser Frode Gjerstad, sammen med en liten og standhaftig gjeng holdt jazzen sin fri og frikete, også gjennom tider der svært få forsto hva de dreiv med. Men Gjerstad er ikke den som setter seg på Café Sting for å flyte på gamle bragder; tvert om har han gjennom åra teama opp med oppkomlinger som Paal Nilssen-Love, Jon Rune Strøm, Ståle Liavik Solberg og Stine Janvin Motland i grupper som Frode Gjerstad Trio og VC/DC – og overnevne Circulasione Totale Orchestra.

Det er med andre ord med en anelse andakt vi ser fram til en kveld på Mir med to vaskekte vetaraner innafor feltet.

JOHN RUSSELL / STÅLE LIAVIK SOLBERG

Er du for ung til å ha fått med deg John Russell og frikevennene hans spilte stuntkonserter i London på første halvdel av 70-tallet? Gikk John Russells solosett på Gutvik Ukentlig på Taxi Take Away sommeren 2010 deg hus forbi? Gitarist John Russell har vært rundt lenge, han har vært en svært viktig bidragsyter til å øh… «definere sjangeren» og nå har du sjansen til å høre ham på Blow Out!

Ståle Liavik Solberg aka «Stuten fra Stange» burde være gjenkjennelig for folk som har fulgt konsertserien vår. Ikke booker han inn en perlerad med dyktige musikere, han spiller sjøl også. Se opp for grupper som VC/DC, Motsol, Baba Raku Orchestra og et utall andre prosjekter der Ståle tar med en velfortjent mastergrad i improvisasjon til trommesettet.

Konsertserien Blowout! er en musikalsk angrepsallianse bestående av Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo.