Blow Out! Joshua Abrams Natural Information Society + OWL

Signe Emmeluth – altsax og elektronikk
Karl Bjorå – gitar og elektronikk

NATURAL INFORMATION SOCIETY

Guimbri er ikke hverdagskost, sjøl ikke for en konsertserie som tar mål av seg av å tøye grenser og eksperimentere. For dem som ikke er klippestø hva angår kulturtradisjoner i Maghreb-beltet kan nevnes at guimbri er en slags trestrengers lutt som er mye brukt i den arabisk/afrikanske musikken hos Gnawa-folket. Joshua Abrams, som er den med seg har med dette instrumentet, har også en og annen historie å fortelle. Chicago-mannen har spilt på gata med forløperen til det som skulle bli The Roots, spilt bass med Tortoise (!), og med folk som Bonnie Prince Billy og Sam Prekop. Men like viktig i denne sammenhengen; har han spilt med folk vi kjenner fra Blow Out!, som Dave Rempis, Joe McPhee og Axel Dörner – og i 2010 starta han opp Natural Information Society som en slags kollektiv av det beste undergrunnen i hjembyen hadde å by på musikalsk.

I dette kollektivet inngår Lisa Alvarado som i kveld stiller med intet ringere enn harmonium og gong. Alvaredo er ellers en anerkjent malerkunstner i landet der over. Bassklarinettist Jason Stein har vi hilst på for et par år tilbake, med gruppa Hearts & Minds. Han er ellers aktiv både som solist og i spissen for sin egen tro, blant mye annet.

Trommeslager Frank Rosaly var sist innom som soloutøver, men også han har vært her med Hearts & Minds – og med The Rempis Percussion Quartet før der igjen. Rosaly har ellers operert med f.eks. Scorch Trio, i The Young Mothers og med størrelser som Thurston Moore, Fennesz, Ken Vandermark og Jaap Blonk. Vi er yre av forventninger til et episk haraball med denne gjengen.

OWL

Vi er glade for at den danske saksofonisten Signe Emmeluth har gjort Oslo-borger av seg etter noen semestre på Jazzlinja i Trondheim. Hun har tidligere besøkt oss med bl.a. duoen Tigerfish & Lioncats og med gruppa XAO, og det har rocka fett.

Den observante Blow Out!-gjenger vil huske gitarist Karl Bjorå fra konserten han spilte med Yes Deer for rimelig akkurat to år sida. Ellers er han å høre med det noisy jazzcrewet Megalodon og det jazza noisecrewet Brute Force og med mer tilbakelente greier med sitt eget Aperture.

Sjekk ut linker:

Natural Information Society: http://naturalinformationsociety.com/
Lisa Alvarado: http://lisaalvarado.biz/
Jason Stein: https://jasonsteinmusic.com/
Frank Rosaly: http://www.frankrosaly.com/
Signe Emmeluth: https://soundcloud.com/signe-emmeluth
Karl Bjorå: https://soundcloud.com/karlbjoraa

Dører 20:30 / konsertstart 21:00.

Billetter: 170 / 120 (medlemspris)
Medlemskap (inkluderer konsertbilletten): 350 / 150 (student).

Bli medlem!
Som medlem i Konsertforeninga får du alltid rabatt på Blow Out, samt på de fleste andre konsertseriene våre. Du får også medlemsrabatt på Nasjonal jazzscene, Kampenjazz, Cosmopolite og andre klubber som er er medlem av Norsk jazzforum.

I samarbeid med Konsertforeninga, støttet av Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.