Blow Out! Juleavslutning

Küchen / Beresford / Solberg + Honest John + Stor overraskelse!

Blow Out! kan ved utgangen av 2011 oppsummere at konsertseriens første leveår har vært innholdsrikt, hyperaktivt og ikke minst svært morsomt. Høydepunktene har vært mange og hyppige og hva kan vel matche dette bedre enn en behørig juleavslutning? Sjekk bare:

Küchen / Beresford / Solberg

Martin Küchen – saksofon
Steve Beresford – piano og duppeditter
Ståle Liavik Solberg – trommer

Den svenske saksofonisten Martin Küchen har gjesta Blowout! tidligere med stort hell; både med Trespass Trio og All Included. Folk som har hengt med Konsertforeninga i riktige mange år vil også kjenne ham igjen fra Looper, der han spiller med vår egen Ingar Zach.

Folk med Drillo-kilsterhjerne og usunt sterk interesse for engelsk new wave vil vite at multiinstrumentalist Steve Beresford var en del av Flying Lizard, kjent for sin noe eksentriske tolkning av Barrett Strongs ”Money” fra 1981. Mang slags væske har rent ut i Themsen siden den gang, og Beresford har siden skapt seg et velrenommert navn i frijazzen gjennom samarbeid med størrelser som f.eks. Evan Parker og John Zorn.

Ståle Liavik Solberg har trommet seg opp til å bli et velkjent navn på frijazz-scena både i inn- og utland, gjennom frikte impro-grupper som Motsol og ZAS Trio – såvel som topp stemning- hurramegrundt-prosjekter som DiskJokke Band og Baba Raku Afrobeat Orchestra.

Steve Beresford
Martin Küchen
Ståle Solberg

Honest John

Ole Henrik Moe Jr: fiolin/bratsj/sag
Kim Johannessen: gitar
Per Zanussi: bass/sag
Erik Nylander: trommer
Klaus Ellerhusen Holm: treblås

En varm sommerdag i 2011 gjorde Klaus Holm alvor av sitt ønske om å vende tilbake til til den utvidete jazzsjangeren etter å ha fokusert på improvisasjonsbasert musikk i flere år. Honest John blei født. Bandet kombinerer elementer fra frijazz med samtidsmusikk og latin, til en energisk hybrid med positiv energi og gode grooves

Med seg har Holm noen av landets mest aktive jazz- og improvisjasjonsmusikere, med medlemmer som de siste åra har gjort seg bemerket i Norge og i utlandet med prosjekter som Zanussi 5, Ballrogg, Trondheim Jazzorkester, Sinepuxent, Ola Kvernberg trio og Sheriffs of Nothingness. Det blir aldri kjedelig når n’Ole Henrik henter fram saga utpå kvelden. Vi gleder oss!

Ole Henrik Moe
Kim Johannessen
Per Zanussi
Erik Nylander
Klaus Holm

S/S Julfläsk

Sofia Jernberg – vokal
Ole-Henrik Moe – fiolin
Eivind Lønning – trompet
Klaus Holm – sax/klarinett
Martin Küchen – sax
Steve Beresford – piano/elektronikk
Per Zanussi – kontrabass
Ståle Liavik Solberg – slagverk

Blow Out! blåser ut det gamle og flesker til med det nye i form av et alt-for-mange-på-scenen storband, nemlig S/S Julfläsk! Vi lovte sju slag og pepperkaker og smeller til med ikke sju, men åtte (!!) musikanter fra Oslo, Stockholm og det forente kongedømmet. Orkesteret har utgangspunkt i det mindre kjente S/S Motsol som i disse dager slipper liveplata “Paralell Pleasures”, skaff deg den! Denne kvelden blir godeste Steve Beresford også med på kalaset og alle barna gleder seg. Tider skal komme og tider skal forgå, men fri-improen skjer nå! God Joule!