Blow Out! Juleavslutning: Pan Scan Ensemble

Sten Sandell – piano
Paal Nilssen-Love – trommer
Ståle Liavik Solberg – trommer

De tidvis vise mennene Ståle Melchior Solberg og Paal Baltazar Nilssen-Love bringer denne kvelden musikalsk myrra til hele folket, og vi er således velkommen til å flokke oss på Mir og bivåne at Pan-Scan Ensemble kommer til verden.

O’ hvilken fortryllende gave! Her finner en saksofonist Lotte Anker, som har en lang historie bak seg som en av Danmarks mest innovative og spennende komponister og musikere hva angår samtidsmusikk, så vel som utøvende impro-jazzist. Blant assosierte personer kan telles Ikue Mori og Fred Frith, i tillegg til de fleste store navna som vi i Blow Out liker å droppe.

På samme instrument og fra samme opprinnelsesland kommer Julie Kjær, som for tida residerer i London, der hun til vår udelte glede har teama opp med byens beste, så som Steve Noble og John Edwards. Ellers skilter hun med medlemskap i London Improvisers Orchestra og er aktiv i en rekke knallsterke konstellasjoner.

Her skal ikke spares på noe og fra Sverige kommer nok en saksofonist, Anna Högberg. Hun har høsta mye velfortjent positiv oppmerksomhet i hjemlandet de siste par åra, bl.a. gjennom gruppa Dog Life, Attack! og ikke minst og som en del av det massive og toppa laget Fire! Orchestra.

Flere svensker: Goran Kajfeš er en ekstraordinært habil trompetist, som i tillegg til mange av frijazz-favorittene våre har spilt med alle fra Monica Zetterlund via Freddie Wadling og Håkan Hellstrøm til Janet motherfuckings Jackson (!).

Trompetist Emil Strandberg driver vanligvis på i Stockholm, men har med en viss frekvens gjesta Blow Out i ulike sammenhenger, der for eksempel Mellotone og Swedish Polyphony har stått for minneverdige øyeblikk.

Pianist Sten Sandell er av Europas ledende improvisasjonsmusikere og evig aktuell med sin egen trio, med overnevnte Swedish Polyphony, for aldri i livet å glømme GUSH som sto for et av de mest uforglømmelige øyeblikkene på dette årets Blow Out-festival, og i liva våre generelt.

Over til Norge og eksostiske Grenland; trompetist Thomas Johansson har utmerka seg i flere bejubla grupper de siste åra og Blow Out har allerede hatt besøk av opptil flere av dem: The Way Ahead, Cortex og fantastiske All Included.

Til sist sørges det for at det bare MÅ bli intimt og svett på scena, idet vi trykker inn them two little dummerboys som er fødselshjelperne for denne salige galskapen, Ståle og Paal. From all of us to all of you; dette blir nydelig.

Surf deg til mer musikk:

Lotte
Julie