Blow Out! Kege Snö + Digital Primitives

Niklas Barnö – trompet

DIGITAL PRIMITIVES

Assif Tsahar – sax

Cooper-Moore – en haug med forskjellige instrumenter

Chad Taylor – trommer

KEGE SNÖ

Bak Kege Snö skjuler seg den mystiske setninga «Keijsaren Gripen Efter Strid På Barnö», som kunne vært rystende kapittel i svensk middelalderhistorie, og sjøl om et par av bandmedlemmene er riktignok er seniorer innen fri jazz, peker akronymet snarere til navna til dette svenske firkløveret.

Roland Keijser har spilt sax sida 60-tallet, både innafor jazzen, men seinere med prog-band som Arbete & Fritid, Blå Toget (!) og fuckings Peps Persson (!!). Keijser har alltid søkt dytte tinga framover og har spilt med folk fra hele verden og fra en lang rekke musikalske tradisjoner.

Bassist Joel Grip vil Blow Out!-regulars kjenne igjen fra duoen Borel Grip som spilte ifjor vår. Grip spiller ellers med grupper som Peeping Tom, Je Suis! og SNUS, og ikke minst er han av organisatorene for den berykta Hagenfesten i vårt naboland. Trommis Raymond Strid er heller ingen novise. Sida den spede start på 70-tallet har han oppnådd legendestatus gjennom sitt samarbeid med folk som Sten Sandell, Mats Gustavsson, Barry Guy, Yun Kan 5 / 8 /10, The Electrics (som kommer til Mir seinere i vår!), med hjemlige favoritter som Tresspass Trioosv. osv. Raymond ER frijazz.

Niklas Barnö, eller «tåkeluren fra Stockholm», som han i blant kalles har også skapt seg et godt navn og rykte på den svenske scena. Også han ildsjel for Hagenfesten, i tillegg til å være orkesterleder for Je Suis!, for å nevne noen få prosekter.

Knege Snö har gitt ut skive på den stadig med interessante selskapet Umlaut Records. Forvent egenkomposisjoner og kanskje til og med en og annen standardlåt i det det er dekka opp til et intenst møte mellom løsslupne jazzmusikere fra ulike generasjoner.

DIGITAL PRIMITIVES

Bookingavdelinga fornekter seg ikke denne kvelden. Fra den frie verdens forpost der over havet kommer trioen Digital Primitives. Den består av den israelsk-fødte saksofonisten Assif Tsahar, som sida han flytta til USA har vært innblanda i ekstremt mye bra jazzmusikk, som musikant og som driver av plateselskapet Hopscotch Records. Svært ofte har han gått i ledetog med New Yorker og tusenkunstner Cooper-Moore, så også i Digital Primitives. Sammen har de spilt med godfolk Hamid Drake og i en lang rekke konstellasjoner med de mest interessante på NYC scena.

Cooper-Moore er også i gruppa Triptych Myth, sammen med sistemann blant kveldens gjester, trommeslager Chad Taylor fra Chicago. Taylor har ikke bare pusla med eksprimentiell impro, men har også bakgrunn fra post-rock scena, hvor han har befatta seg med sambygdingene i Tortoise og band som Stereolab. Vi kjenner ham også fra Side A, som spilte et uvær av en konsert hos oss sist høst.

Digital Primitives er nesten uhørt funky, men likefullt godt innunder paraplyen vi liker å kalle «grensesprengende og fet musikk med berøringspunkter til fri jazz og/eller impro». De har tidligere spilt på cred-festivaler som All Tomorrow’s Parties i England, og nå er tida moden for å ta steget opp til Blow Out!

Sjekk ut banda internett:

Blow Out! er den liflige lyden av tungekysset mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo.