Blow Out! Kiap feat. Frank Gratkowski + Para

Michal Wróblewski – sax
Frank Gratkowski – div blås

PARA
Inga Margrete Aas har for noen små år sida vært innom oss som en essensiell bestanddel av duoen Vilde og Inga, der hun trakterer kontrabass. Opprinnelig har hun bakgrunn fra klassisk musikk, men har seinere utforska fri-impro med stort hell, for eksempel gjennom Azkadenya, som er Vilde og Inga utvida med sjølveste Sidsel Endresen. Denne kvelden stiller hun med sin viola de gamba, et renessanse-instrument vi ikke har sett på Blow Out tidligere – som vi forstår som en slags cello med mange strenger, og som vi gleder oss både til å høre og til å fritte henne ut om. Andre halvdel av Para utgjøres av pianist Guoste Tamulynaite, også hun med bein plassert henholdsvis i det klassiske og i impro-jazzen. Tamulynaite blei i fjor vår uteksaminert som master på Norges Musikkhøyskole og har ellers operert både som soloutøver og i samklang med andre, bl.a. duoen La Vie en Rose.

KIAP feat. FRANK GRATKOWSKI
Noen kjente fjes også et knippe nye er samla på Mir denne kvelden for å bevise at ingenting gikk i dass med Django Reinhard, men tvertimot pulserer som aldri før. Trioen Kiap slapp sitt debutalbum helt på tampen av fjoråret, og det låter svært lovende for denne kvelden. Kiap utgjøres av Kongsberggutt og gitarist Magnus Jønnum Grimnes, som har holdt på med ganske mangearta greier, som nettopp et Django-homage, et thrashmetal-band og enda mer frikete greier som duoen Gùo. Trommis Magnus Sefaniassen Eide er også en kar som vi kommer til å høre mye til framover. De oppmerksomme vil ha lagt merke til ham med Audun Trio og blant flere jern i ilden er medlemskap i det utmerka storbandet Prime Time Orchestra. På sax finner vi en tsjekker som har gjort Osloborger av seg, Michal Wroblewski. Wroblewski spiller i ulike konstellasjoner med utøvere fra både sitt gamle og sitt nye hjemland, og deltok sågar på nye skiva til gode gamle Didrik Ingvaldsen som også kom seint siste år. Denne kvelden har de med seg en mer etablert tysk musiker; multi-blåseinstrumentalist Frank Gratkowski. Han har hatt gang i et utall prosjekter de siste tiåra, blant annet sin egen kvartett der Blow Out!-favoritten Walter Wierbos inngår og grupper med andre venner av oss, som f.eks. Paul Lovens, Pascal Niggenkemper og Thomas Lehn.

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.

Bli medlem! Som medlem i Konsertforeninga får du rabatt på Blow Out og hos andre arrangører tilknyttet Norsk jazzforum (deriblant Nasjonal jazzscene). Medlemskap for 2017 koster 350 (inkluderer kveldens konsert) og kan kjøpes i døra (vi tar kort).

Foto: Werner Siebert