Blow Out! Lisa Ullén / Nina de Heney / Okkyung Lee + Pip

Fredrik Rasten – gitar
Torstein Lavik Larsen – trompet

ULLÉN / DE HENEY / LEE
Den svenske pianisten Lisa Ulléns unike fingerspitzgefühl har gjort henne til en av Nordens framste aktører innen improvisert og ekperimentiell jazz, som komponist og som utøver. I kveld, som så ofte ellers, er bassist Nina De Heney å finne ved hennes side. De Heney er opprinnelig fra Sveits, men har sida åttitallet operert fra Sverige, der hun har både har høsta lovord og vunnet priser for sin musikk – som er særlig godt dokumentert gjennom skviene Archipelago 1,2 og 3.

Koreanske Okkyung Lee har fra sin base i New York spilt konserter og/eller skiver med størrelser som Thurston Moore, John Zorn og Axel Dörner og cellisten har med sin uredde oppfinnsomhet og sin beherska musikalske galskap blitt et av de viktige navna på scena. De har alle hver for seg og i andre konstellasjoner besøkt Blow Out! tidligere. Ifjor ga de ut skiva «Look right» sammen og det er veldig kult å ha dette trekløveret på ett brett denne kvelden.

PIP
Pip så Trondheimsnattas blasse lys tilbake i 2006. Siden har gitarist Fredrik Rasten og trompetist Torstein Lavik Larsen holdt gang i samarbeidet ved siden av alt annet de sysler med. Pip har bevega seg i ganske utflippa retning med åra, og utvida reportoaret med en rekke elektroniske duppeditter av tvilsom sertifisering, men duoformatet er likefullt tydelig. Vi ser fram til en Blow Out!-konsert som er tro mot våre egne tradisjoner denne desemberkvelden.

Sjekk ut greier på interwebz:
Lisa Ullén: http://lisaullen.com/
Okkyung Lee: http://okkyung.wordpress.com/
Fredrik Rasten: https://soundcloud.com/fredrik-rasten

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo go Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.

Sjekk ut Blow Out! på facebook

Følg Blow Out! på Twitter