Blow Out! Mellotone + Burning Tree

Emil Strandberg – trompet
Niklas Fite – gitar
Vilhelm Bromander – bass

Utblåsninga fortsetter og vi får igjen besøk fra et av våre desiderte favorittnaboland.
Trompetist Emil Strandberg driver vanligvis på i Stockholm, men har med en viss frekvens gjesta Blow Out i ulike sammenhenger, der f.eks. Hot Four og Swedish Polyphony har stått for minneverdige øyeblikk.

Vilhelm Bromander har også slept basskassa si inn på Mir ved noen anledninger, blant annet når gruppa Björn Berg Borg sto for en av de snodigste konsertene i vår historie. Ellers spiller Ville med de beste navna på den svenske scena, som David Stackenäs og Sten Sandell.

Fra den svenske hovedstaden har de rekruttert den unge gitaristen Niklas Fite, som er et nytt bekjentskap for oss. Han er dog ingen nybegynner, har fått jazzen inn med farsmelka og spilt lenger enn han husker. Dette er definitivt ikke det siste vi får høre til denne karen.

Sammen utgjør de trioen Mellotone og vi gleder oss til å klappe dem velkommen.

BURNING TREE

Dag Stiberg – saks
Dag Erik Knedal Andersen – trommer

Dag Erik Knedal Andersen har gått bananas bak batteriet hos oss siden vi starta opp, som soloutøver og med knallgrupper som SAKA, The Heat Death, AKODE og Instant Light. Felles for dem alle har vært Knedal Andersens forrykende, hyperenergiske spill, og i Burning Tree har han teama opp med saksofonist som har en tilsvarende grindcore-tilnærming til den improviserte musikken. Dag Stiberg er ellers tilknytta grupper som og Maranata og også utafor jazzbobla, med såpass forskjelligarta greier som Now We´ve Got Members og Trollfest. Det blir vilt.

Sjekk folk på nettet:

Emil Strandberg: https://emilstrandberg.bandcamp.com/
Niklas Fite: https://soundcloud.com/niklas-fite

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga.

Finn Blow Out! på Facebook og Twitter