Blow Out! Nakatani/Tsahar + Streifenjunko & SheriffsOfNothingness

Kari Rønnekleiv – fiolin

Ole Henrik Moe – bratsj

TATSUYA NAKATANI / ASSIF TASHAR

Israelske Assif Tsahar har vekselvis hatt tilhold i New York og Tel Aviv, og har begge steder vært innblanda i ekstremt mye bra jazzmusikk, som saksofonist, som hovedpersonen bak plateselskapet Hopscotch Records og ikke minst som en av folka bak den nydelige klubben Levontin 7 i Tel Aviv. Vi har fortsatt fot etter en uforglømmelig konsert med Digital Primitives for noen år sida, og det er gjevt at han er tilbake. Denne gangen stiller han med sin samarbeidspartner gjennom mange år, trommis/perkusjonist Tatsuya Nakatani. Nakatani er født i Japan, men har lenge hatt USA som base, hvorfra han kaster seg ut i spinnville musikalske operasjoner i store deler av den verden som er åpen for utfordrende og fet musikk.

STREIFENJUNKO&SHERIFFSOFNOTHINGNESS

Bak navnet Streifenjunko finner vi to av de mest spennende improvisatørene i den norske garde, Eivind Lønning og Espen Reinertsen som trakterer tenorsax, klarinett og trompeter. Sammen spiller de i toneangivende grupper som Koboku Senju, Christian Wallumrød Ensemble, Trondheim Jazz Orchestra og som duo kaller de seg altså Streifenjunko, og har de siste åra bemerka seg gjennom samarbeidet med Sidsel Endresen.

Denne kvelden stiller rygg til rygg med et annet bemerkelsesverdig tospann, Sheriffs Of Nothingness. Bratsjist Ole-Henrik Moe og fiolinist Kari Rønnekleiv har bakgrunn fra den klassiske sfæren, men har undertida menga seg med frikere som HGH, Ketil Gutvik og Torgny Amdam og Motorpsycho for å nevne noen få. Sjekk ut ellers ut skiva Silent Night At The Crooked Forest, som kom på tampen av fjoråret. Også overnevnte Streifenjunko har vært en mangeårig samarbeidspartner, og fordi begge duoene med hell har spilt på Blow Out! tidligere, er vi yre over at de denne kvelden stiller sammen på Mir.

Disse folka bruker gudskjelov mer tid på å spille enn å oppdatere hjemmesider, men likevel:

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga med støtte fra Kulturrådet og Oslo Kommune.

Konsertstart klokken 21:00. Billetter 150/100. Medlemsskap for 2016 koster 300,- (da får du konserten med på kjøpet).

Følg Blow Out! på Facebook.