Blow Out! Native Instrument + Hearts and Minds

Paul Giallorenzo – synth
Frank Rosaly – trommer

Native Instrument
Koala med klang? Distorted dingo? Felicity Mangan holder til vanlig hus i Berlin, men har tatt med seg et vell av opptak fra sitt opprinnelsesland der under, som er blant lyder hun fordreier og modifiserer når hun står på scena. Mangan har turnert i flere verdensdeler, både som soloartist og i grupper som AnimalNacht. I kveld er det et samarbeidet med en norsk vokalist som gjelder.

Det er ei lita stund sida Blow Out sist hadde besøk av Stine Janvin Motland. Vi blei kjent med henne gjennom duoen Motsol, og i seinere år han hun komponert, dansa, sunget og improvisert samtidsmusikk av ypperste klasse, både som solist og i ulike mer eller mindre faste prosjekter. Det er stor stas å ha henne tilbake som den andre halvdelen av Native Instrument.

Hearts and Minds
Chicago er en by med omtrent så lang jazztradisjon som det går an, og trioen som gjester oss denne kvelden representerer noe av det mest innovative fra denne byen for tida. Trommis Frank Rosaly var innom herværende konsertserie en forrykende kveld med Dave Rempis Perqussion Quartet tilbake i 2013, og har ellers operert med f.eks. Scorch Trio, i Ingebrigt Håker Flatens kvintett og med størrelser som Thurston Moore, Fennesz, Ken Vandermark og Jaap Blonk.

På synth finner en Paul Giallorenzo, som ellers trakterer tangenter i grupper som GitGO og PG3, med bl.a. henholdsvis og overnevnte Rempis og Håker Flaten. Han er foruten å være aktiv musikant og komponist kurator for avantgarde-scena /galleriet Elastic i hjembyen.

Jason Stein spiller bassklarinett og pleier også musisk omgang med mange av de hotteste navna på scena, både som bandleder og sidekick. Tilsammen utgjør de tre altså Hearts and Minds, og vi er beæra over at de har gjort Mir til ett av stoppestedene på sin to-ukers Europa-turné.

Konsertserien Blow Out er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.
Følg Blow Out! på Facebook og Twitter.