Blow Out! Nilssen-Love / Solberg / Rastig + Santos Silva / Zetterberg

SUSANA SANTOS SILVA – trompet
THORBJÖRN ZETTERBERG – bass

SANTOS SILVA / ZETTERBERG
Blow Out! er sprekkeferdige av gode forsetter, idet vi går inn i et nytt budsjettår og konsertseriens 5. årgang. Første akt ut er den portugisiske trompetisten Susana Santos Silva i samspill med den svenske basissten Thorbjörn Zetterberg. Santos Silva opererer fra Porto og inngår i to av de mest interessante ensemblene i hjemlandet, Orquestra Jazz de Matosinhos og Coreto Porta-Jazz. I 2013 gav hun ut plate sammen med svenske Zetterberg på annerkjente Clean Feed Records. De to spiller også sammen jevnlig med gruppa Thorbjörn Zetterberg och Den Store Frågan og kontrabassisten er ellers å finne i sitt eget band «Hot Five», med solide navn som Per «Texas» Johansson og Jonas Kullhammar.

NILSSEN-LOVE / SOLBERG / RASTIG
Sjøl om han sikkert blir litt brydd når vi sier det, vil vi ublu hevde at Paal Nilssen-Love er av de aller viktigste trommisene på den internasjonale jazzscena i dag. Som bevis kan vi legge ved både turneliste og diskografi som inkluderer band som The Thing, Lean Left, OffOnOff og tidligere Atomic, samt et utall mer eller mindre ad hoc-konstellasjoner med noen av de ypperste navna som nevnes kan.

Ståle Liavik Solberg ligger heller ikke og drar seg mer enn strengt nødvendig. Ikke bare er han sjefsideolog og bookingansvarlig for herværende konsertserie, han er også evig turnerende trommis og har høsta stor respekt både hos publikum og kritikere i grupper som VC/DC og plateaktuelle Party Knüllers. Og så danser han gudommelig.

De to har for anledninga invitert med seg den unge Berlin-baserte eksperimentielle pianisten Louis Rastig. Rastig er tungt involvert i tinga som skjer i den tyske hovedstaden, og i tillegg til samarbeid med veletablerte folk som Paul Lovens og Johannes Bauer er han en av hovedaktørene bak A L’arme Festivalen i samme by.

Alt ligger til rette for en sesongåpning av svært anstendige proposjoner når Blow Out! fyrer den av på Mir igjen.

Stalk folk på web:
Paal: http:// www.paalnilssen-love.com/
Ståle: https://soundcloud.com/stllvkslbrg
Susana: http://susanasantossilva.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga. Vi selger medlemskap i Konsertforeninga for 2015 i døra og da er inngangsbilletten inkludert i prisen (300,-). Mer info her.