Blow Out! Nørstebø/ Strid/ de Heney + Dörner/ Habbestad/ Solberg

Bjørnar Habbestad – fløyte

Ståle Liavik Solberg – slagverk

Nørstebø / Strid / de Heney

Denne superbe trioen gjesta oss for rimelig nøyaktig tre år tilbake og vi har sittet og småhoppa i flystolene på Mir i vente på at de skulle komme igjen siden det. Trombonist Henrik Munkeby Nørstebø har hatt en en særs aktiv periode, med en lang rekke jern i ilden. Lana Trio er fortsatt på hugget, og ellers er nylig musikken hans festa til rillene, nå seinest med både det skeve storbandet Skadedyr og på soloskiva Melting Into Forground. Alt er verdt å sjekke ut.

Svenske Nina de Heney har frilansa rundt på jazz & impro-scena i Sverige i årevis; som soloist, i kollaborasjon med en rekke framtredende svenske musikere og i tverrkunsterlige prosjekter. Skiva “Archipelago” fra noen år tilbake gir en god pekepinn på hvordan de Heney takterer den kontrabassen. Med seg på Säfflebussen har hun trommeslager Raymond Strid, som ikke skulle trenge noen nærmere presentasjon for den oppegående Blowout-patriot. Strid har har vært en bærende konstruksjon på den svenske, og internasjonale scena gjennom mange Riksdagsperioder, ikke minst gjennom gruppa Gush med Mats Gustavsson og Sten Sandell, som en av de mest åpenbare.

Dörner / Habbestad / Solberg

Den tyske trompetisten Axel Dörner er en bejubla improvisatør som i snart to tiår har spilt en viktig rolle på den eksperimentelle scena i Berlin. Han har besøkt Blow Out! flere ganger gjennom åras løp, og blant flere minneverdige øyeblikk bør nevnes konserter The Electrics og hans glitrende solokonsert for en tid tilbake.

Vi er ikke bortskjemt med fløytister på den norske scena, men det finnes noen eksepsjonelle eksemplarer og Bjørnar Habbestad er en av dem. Han har i en årrekke spilt i kvartetten Lemur og er nå ogs å et vitalt medlem i Per Zanussi Ensemble. Også har han prosjekter med gullfolk som Michel Doneda og David Stackenäs, for å nevne kun noen få.

Når Ståle Liavik Solberg ikke organiserer herværende konsertserie, er han travelt opptatt av spille trommer, noe vi stadig får beviser for. Noen eksempler er VCDC med Fred Lonberg-Holm og Frode Gjerstad, Will It Float? med John Edwards, Steve Beresford og John Russell og den besungne duoen med sistnevnte – for å trekke fram noe av det ferskeste.

Disse to trioene skaper forventninger om nok en strålende tirsdag på Mir!

Noen hjemmesider:

Henrik Munkeby Nørstebø

Bjørnar Habbestad

Ståle Liavik Solberg på soundcloud

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga med støtte fra Kulturrådet og Oslo Kommune.

Konsertstart klokken 21:00. Billetter 150/100. Medlemsskap for 2016 koster 300,- (da får du konserten med på kjøpet).