Blow Out! Pascal Niggenkemper solo + Ericson/ Nästesjö/ Berre

Håkon Berre – trommer

Sture Ericson – sax

PASCAL NIGGENKEMPER SOLO

Den tysk/franske kontrabassisten Pascal Niggenkemper har de siste åra hatt tilhold i New York, og er førstereistgutt i Blow Out-sammenheng. Han er dog ingen nybegynner i faget og ga så seint som i fjor ut skive med gamle kjenninger av oss, Nate Wooley, Dave Rempis og Chris Corsano. Niggenkemper trakterer instrumentet på en måte som framstår ukonvensjonell sjøl blant de mest blaserte og herda frijazz-entusiaster, og det gledes til et solosett med ham denne kvelden.

NÄSTESJÖ / BERRE / ERICSON

Den svenske saksofonisten Sture Ericson skaffa seg internasjonalt ry allerede på 80-tallet med gruppa Position Alpha og har siden tunert ekstensivt med de beste. Han tidligere besøkt oss på Mir som en del av sjølveste The Electrics. Den opprinnelig norske, men nå Københavns-baserte trommisen Håkon Berre har vi også støtt på her ved et par anledninger, seinest under festivalen i fjor. Han har en merkverdig brei musikalsk spennvidde som strekker seg fra (nærmest) fusion, via noiserock til deilig knitrende impro. Vel verdt å loggføre er blant annet samarbeidet med kong Peter Brötzmann.

Siste del av trioen heter Johannes Nästesjö og spiller bass og er fra vårt favoritt-naboland i øst. Tidligere medmusikanter teller Blow Out-venner som Fred Lonberg-Holm, Martin Küchen, samt størrelser som den spanske komponisten Agustí Fernández, og følgelig er det en sann fryd og ønske ham velkommen til oss for første gang.

Sjekk ut litt greier på nett:

Pascal: http://www.pascalniggenkemper.com/

Johannes: http://nastesjo.com/

Håkon: http://www.haakonberre.com/

Lydklipp fra trioen: https://soundcloud.com/haakonberre/sets/ericson-n-stesj-berre

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.