Blow Out! Platform 1

Steve Swell – trombone

Joe Williamson – kontrabass

Michael Vatcher – trommer

Stadig oftere spiller det så fete band på BlowOut at vi blir misunnelig på oss sjøl. Platform 1 er et slikt band. Arkitekten bak denne multinasjonale alliansen er ingen ringere enn den amerikanske saksofonisten/klarinettisten Ken Vandermark. Folk som har fulgt med litt vil kjenne Ken godt gjennom beinharde grupper som Vandermark 5, Side A, School Days og Sonore og samarbeid med mennesker vi er glade i fra inn- og utland, som Paal Nilssen-Love, Mats Gustavsson, Fredrik Ljungkvist, The Ex og Zu.

Platform 1 består foruten av Vandermark av en sjeldent stødig gjeng instrumentalister. Trombonist Steve Swell er amerikaner, kan snart skrive fire tiår som aktiv musikant, og har spilt med størrelser så ulike som Buddy Rich og Anthony Braxton. Den svenske trompetisten Magnus Broo er vel muligens best kjent for det norske publikummet gjennom gruppa Atomic, men har også en rekke andre hippe prosjekter i diskografien. Joe Willamson er kanadier, har utvandra til svenske hovedstaden, og har etablert seg som en av de mest spennende bassistene scena har å by på; konserten med Booklet på BlowOut-jubileet i sommer er et godt eksempel på nettopp det. Bak batteriet sitter Michael Vatcher, opprinnelig fra de forente statene, men nå bosatt Amsterdam i en ung voksen-alder. Trommisen kan vise til en lang rekke musikalske meritter, og BlowOut-venner vil med glede minnes det skakke og fantastiske orkesteret Available Jelly fra ifjor.

Platform 1 slapp skiva “Takes Off” på selskapet til Cleen Feed festivalen tidligere i år og byr på stilrein – men aldri forutsigbar – tung fuckings frijazz fra første sekund. Som en yderst sjeldent unntak fra reglelen er gruppa enerådende på Mir denne kvelden og spiller to sett. Tut, bert & halleluja!

Sjekk ut guttane:

www.kenvandermark.com

www.myspace.com/magnusbroo

www.steveswell.com

www.cleanfeed-records.com

BlowOut er et stormfullt ekteskap mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo, støtta av kommunen og Kulturrådet.