Blow Out! – Platform + Håvard Volden/Carlo Costa

Carlo Costa – perkusjon
Håvard Volden – gitar

PLATFORM
Friimprovisatørene i kvartetten Platform kom denne sommeren ut med sitt andre album, og er med denne, og sitt virke forøvrig, en soleklar Blow Out-booking. Cellist Katrine Schiøtt har musisert med et svært bredt spekter av artister; med pop-folk som Emilie Nicolas og Dagny, med vise-folk som Moddi og med garva jazztryner som Live Maria Roggen og Bugge Wesseltoft.

Den franske klarinettisten Xavier Charles har vi møtt på Mir gjennom fortryllende konserter med Dans Les Arbes. Ellers vil det i denne sammenhengen være naturlig å trekke fram trioen Contest Of Pleasures, som han har sammen med Axel Dörner og John Butcher, samt duoen han har med en annen av våre favoritter, Terry Ex.

Trommeslager Jan Martin Gismervik har vært involvert i et knippe særs interessante ensembler de siste åra. Impro-grupper som Wolfram Trio, PGA og ikke minst Monkey Plot må nevnes.

Pianist Jonas Cambien er fra Belgia og har i en ikke så liten årrekke vært en aktiv del av impro/samtidsmusikk-miljøet her til lands. Utenom Platform har foki blant annet ligget på det eksperimentelle rockebandet Karokh, ensemblet Askiom samt, solo-greier, for ikke å glømme trioen hans, som gjesta oss til stor jubel i fjor.

VOLDEN / COSTA
Den italienske perkusjonisten Carlo Costa har lenge bodd i New York, der han holder jazzen sin fri, både som en ettertrakta solist og i samarbeid med godfolk vi kjenner: Pascal Niggenkemper, Nate Wooley, og Audry Chen, norske navn som Henrik Munkeby Nørstebø og som i kveld, gitarist Håvard Volden.

Volden har nærmest blitt allemanns/kvinnerseie med sitt mangeårige samarbeid med Jenny Hval, og jazz-som-nesten-nærmer-seg-rockebandet Moon Relay. Han har besøkt Blow Out! med ulike prosjekter og med ujevne mellomrom siden starten; alltid eksperimentell og utforskende og alltid bra. Vi gleder oss stort til ei ny runde.

Sjekk ut hjemmesidene til folk:

Katrine: www.katrineschiott.com
Xavier: www.xaviercharles.com
Jonas: www.jonascambien.com
Carlo: www.carlocostamusic.com

Musikken starter ganske presis klokken 21:00
Døra: 150 / 100 (medlemmer)

Konsertserien Blow Out! er et kyss mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, sponsa av kommunen og Kulturrådet.