Blow Out! - PULS Danstrup/Myhr/Lønning/Mazur + Snekkestad/Vågan

SNEKKESTAD / VÅGAN
Torben Snekkestad - sax
Ole Morten Vågan - kontrabass

Torben Snekkestad og Ole Morten Vågan - begge nå dosenter på høyskolen må vite - må regnes som veteraner på den norske jazzscena, begge med aktivitet som spenner over flere tiår. Saksofonist Snekkestad har spilt og turnert med omtrent alle de gode navna improen kan by på, både i inn- og utland. Sjekk ut fjorårets skive The Swiftest Traveler, som han ga ut sammen med sjølveste Barry Guy og Agustí Fernandez.

Bassist Vågan har dukka opp på Blow Out i ulike konstellasjoner sida starten. Siden den oppstarten av gruppa MOTIF for godt over tjue år sida har det gått slag i slag, og fra seinere år kan blant mye annet samrøret hans med Trondheim Jazzorkester løftes fram som særs lytteverdig.

DANSTRUP / MYHR / LØNNING / MAZUR
Peter Danstrup - kontrabass
Helga Myhr - fele & vokal
Eivind Lønning - trompet
Marilyn Mazur - trommer

Den danske bassisten Peter Danstrup har holdt det gående fra midten av 70-tallet, der han beviste at han mestra både friimpro og jazzfunk. Siden den gang har han etablert seg som en markant musiker på den danske scena, ikke minst gjennom sitt mangeårige allianse med pianist og orkesterleder Jan Kaspersen.

Felespiller og vokalist Helga Myhr har gjestet oss i samspill både med Tanja Orning og i trio med Rolf-Erik Nystrøm og Jan Martin Gismervik. Hun har tatt med sin twisted folkemusikk oftere og oftere i sammenhenger der jazzen er fri og stemninga er topp, og denne tirsdagen blir nok intet unntak.

Trompetist Eivind Lønning er også erfaren i gamet, og duoen hans med Espen Reintertsen, Streifenjunko har lenge vært en Blow Out-favoritt; for å trekke fram ett av mange prosjekter han har fingra i.

Rosinen i kveldens delvis røde pølse er den dansk-amerikanske trommisen Marilyn Mazur. Hun er en av sjangerens levende legender, og har siden staren av karrieren på 70-tallet spilt i banda til ikke helt ubetydelige skikkelser som Jan Garbarek og ikke minst Miles Davis. Mazur er stadig bissi med både nye og gamle prosjekter og vi i Blow Out-sekretariatet er beæra over at legger turen til Hærverk en tirsdag kveld november.

Gjengs konsertpublikum går muligens ikke rundt og tenker på PULS!-samarbeidet til daglig, men vit at det gir mulighet til å servere lækre smørrebrødfad som dette.

Tirsdag 7. desember kl 20:00, Konsertstart kl 20:30.
Billetter 170/120 (medlemmer)
Blow Out! er støttet av Kulturrådet og Oslo Kommune. I samarbeid med Konsertforeninga.

Lignende konserter