Blow Out! Sesongåpning!

LAS SUCIAS:
DANISHTA RIVERO – vokal og elektronikk
ALEXANDERA BUSCHMAN – vokal og elektronikk

Det nye året har foreløpig budt raust på skallebank, klimakrise, brann og krig. Dermed er det på maktpåliggende å bringe litt lys, lyst og glede inn i verden ved å sparke i gang en ny sesong med Blow Out! Og da vår kjære og beslekta festival All Ears gjør byen ekstra tjukt befolka av musikanter disse dagene, ser vi vårt snitt til å knalle til med tre sett.

LEE / SVENDSEN / ONG

Shih-Yang Lee er basert i Taiwan, og er under tiden blitt en ledende figur på friimpro-scena på øya, etter mange år som klassisk pianist. Han har samarbeida med en lang rekke av sorten vi kjenner godt til her på bruket – som John Russell, Audrey Chen og Jaap Blonk, og også med svært mange av navna i øst-Asia, som en bør ha som nyttårsforsett å bli bedre kjent med.

Bassist Christian Meaas Svendsen er en kar vi hører stadig oftere. Han aktiv i en rekke fete grupper – bl.a. Paal Nilssen Love’s Large Unit og Nakama, i tillegg til å være en ypperlig solist. Til overmål er han tungt inne i drifta av Nakama Records og er også en sentral del av crewet som i skrivende stund orger All Ears-festival.

Trommis Cheryl Ong er del av det Singapore-baserte eksperimentelle indie-synth-freak-orkesteret The Observatory, som den gemene hop blei oppmerksom på idet de ga ut en split-skive med Moe ifjor.

RØYSUM / BERGSTRØM

Andreas Røysum behersker en rekke instrumenter, men oftest ser vi ham med klarinett. Han har involvert seg i en rekke kule ting her i byen de siste åra, og er stadig å se både som solist og i samspill med musikanter fra øverste hylle, hvor mange nå er opptatt som medlemmer i hans eget ensemble. Røysum skal også ha honnør for å ha initiert Motvind-festivalen, som går i rette med et kulturliv som i økende grad gjør seg avhengig av sponsing fra dirty bransjer som olje og våpenindustri – og som nå har ekspandert til et konglomerat med eget forlag, plateselskap og tidsskrift.

Gitarist Ferdinand Bergstrøm er tidligere hørt bl.a. gjennom det bemerkelsesverdige bandet Kanute. En del av oss så ham spille solo på en av Gutvik Ukentligs sommerkonserter i fjor, noe som definitivt ga mersmak. Venter også i spenning på å høre den kommende trioen med Frode Gjerstad og Maggie Nicols (!).

LAS SUCIAS

Det vites ikke om Oakland-baserte Danishta Rivero fikk med seg den hjemmelagde hydrofonen sin på flyet, men i alle tilfelle stiller hun med en særegen kombo av vokalkunst og elektronikk som spenner fra skummel, via bråkete til vakker, og ofte ganger begge deler samtidig.

Denne kvelden spiller hun med sin mangeårige samarbeidspartner Alexandra Buschman, som også hun blander vokalisme og elektronikk. Sammen har de to gang i duoen Las Sucias, og vi kribler etter å kunne skanke til noen feministiske noise-reggaeton (!) riddims denne kvelden.

Dører 20:30 / konsertstart 21:00.

Billetter: 170 / 120 (medlemspris)
Medlemskap (inkluderer konsertbilletten): 350 / 150 (student).

Bli medlem!
Som medlem i Konsertforeninga får du alltid rabatt på Blow Out, samt på de fleste andre konsertseriene våre. Du får også medlemsrabatt på Nasjonal jazzscene, Kampenjazz, Cosmopolite og andre klubber som er er medlem av Norsk jazzforum.

Kjøp medlemskap på forhånd via Ticketco.

I samarbeid med Konsertforeninga, støttet av Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.