Blow Out! Spill + Küchen / Williamson / Vikberg

Joe Williamson – bass
Magnus Vikberg – trommer

SPILL

Det er med ærbødighet vi ønsker Magda Mayas velkommen til sin første opptreden i Blow Out-regi. Den Berlin-baserte pianisten har stukket seg ut bl.a. med sin bruk av det elektromekaniske keyboardet clavinet («Hva i huleste h**** er en Clavinet?! tordner du. «Vel, spill Herbie Hancocks «Chamelon» en gang til», svarer vi, så skjønner du med en gang hva det dreier seg om»). Forøvrig har hun de siste åra høsta mangt et annerkjennende nikk fra kredible besserwissere gjennom samarbeidsprosjekter med solide navn som Christine Abdelnour, John Butcher, Axel Dörner, for ikke å glømme denne kveldens medspiller, Tony Buck.

Den australske trommisen Tony Buck har oppnådd en ikke ubetydelig kultstatus gjennom den autstralske impro/krautgruppa The Necks. Han blir regna som en av de ypperste musikerne landet der under kan vise til. Av andre nevneverdige prosjekter han har stikkene sine i er bandet Transmit, med herværende clavinist Mayas og Glacial med David Watson og sjølveste Lee Ronaldo fra Sonic Youth. Buck lagde bibelske tilstander sammen med bandet AUS under Blow Out!-jubileet 2011; vi gleder oss.

KÜCHEN / WILLAMSON / VIKBERG

Martin Küchen er hver gang en kjærkommen gjest på Mir, en begivenhet som har kommet i form av storarta band som All Included, The Heath Death, Trespass Trio og ulike ad-hoc prosjekter. Når saksofonisten fra Sverige ikke spiller hos oss er han en hyperaktiv komponist og musiker som holder det nede med de største navna scena kan vise til, både i studio og på veien.

Bassist Joe Willamson har migrert fra Canada via sentral-Europa til Stockholm, og har på vært stoppested vært med å sette preg på miljøer der liflige toner triller. Williamson behersker mange stiler, og har besøkt Blow Out! tidligere med flere konstellasjoner, og av favorittene kan nevnes glimrende Receptacles og Platform 1, med sjølveste Ken Vandermark.

Fra Sverige kommer også trommeslager Magnus Vikberg, som er innblanda i flere svært interessante prosjekter. Av de hyppigst omtalte kan nevnes Niklas Barnös bejublede gruppe Je Suis! Om dette blir kjipt skal vi nekte oss sjøl chilli-rom fram til mai.

Sjekk ut folk på nett:
Magda Mayas: http://magdamayas.jimdo.com/
Tony Buck: http://tony-buck.com/
Martin Küchen: http://martinkuchen.com/
Joe Williamson: http://joewilliamson.klingt.org/
Magnus Vikberg: https://soundcloud.com/magnus-vikberg

Konsertserien Blow Out! er et stormfullt, men også sødmefylt ekteskap mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo