Blow Out! Strid / de Heney / Nørstebø + Bauer / Anker kvartett

Clayton Thomas – bass

Paul Lovens – trommer

STRID / DE HENEY / NØRSTEBØ

Henrik Munkeby Nørstebø gjør sin første, men grantert ikke siste, opptreden på Blowout denne kvelden. Den unge norske trombonisten kan i tillegg til band som TEKNOKRAT, Aksiom og Lana Trio, skilte med å ha hatt ad hoc prosjekter med svært gode navn blant de mer raffinerte jazzmusikantene vi liker å omgi oss med. Nørstebø klarer seg aleine også, og har gav sågar ut soloskive i 2011.

Svenske Nina DeHeney har frilansa rundt på jazz & impro-scena i Sverige i årevis; som soloist, i kollabrasjon med en rekke framtredende svenske musikere og i tverrkunsterlige prosjekter. Skiva «Archipelago» fra noen år tilbake gir en god pekepinn på hvordan DeHeny takterer den kontrabassen. Med seg på Säfflebussen har hun trommeslager Raymond Strid, som ikke skulle trenge noen nærmere presentasjon for den oppegående Blowout-patriot. Strid har har vært en bærende konstruksjon på den svenske, og internasjonale scena mange Riksdagsperioder, ikke minst gjennom gruppa Gush med Mats Gustavsson og Sten Sandell, for å nevne en av de mest åpenbare.

BAUER – ANKER KVARTETT

Denne kvelden står i trombonas tegn, og fra Tyskland kommer Johannes Bauer, som er gammal nok til å være far din, men som, akk, har spilt mer og langt kulere musikk opp igjennom. Blant prosjekter Hannes kan markere med bold types på sin musikalske CV er band som iTi, med råtasser som Paal Nilssen-Love, Ken Vandermark og Thomas Lehn, Joe McPhee Brass Ass og Peter Brötzmann Tentet.

Denne kvelden står han på Mir i duo med saksofonisten Lotte Anker. Anker har en lang historie bak seg som en av Danmarks mest innovative og spennende komponister og musikere hva angår samtidsmusikk, så vel utøvende impro-jazzist. Blant assosierte personer kan telles Nils Petter Molvær, Arve Henriksen, i tillegg til de fleste store navna som vi i Blowout liker å droppe. Her på bruket husker vi henne sist fra da hun steppa inn som fjerde jul på vogna for VC/DC hos oss i fjor.

Clayton Thomas er opprinnelig fra the land downunder, men har de siste åra vært bosatt i Berlin som han bruker som base til å lefle med kredible musikere fra overalt. De siste par åra har han også prioritert både ett og to besøk hos Blow Out!, seinest med fantastiske Chris Crosano og Lasse Marhaug.

Fjerde hjul på denne staslige kongevogna av en kvartett er ingen ringere enn trommeslager Paul Lovens. Lovens er en av veteranene innen fri og improvisert jazz og kan vise til en lang, lang rekke plateugivelser og konstellasjoner av prominente samspill-partnere, som Cecil Taylor, Peter Brötzmann og Mats Gustavsson. Og – bør bemerkes uten parentes – spilte på slutten av 60-tallet i en tidlig inkarnasjon av Kraftwerk; ja du leste rett.

Mer Info, linker til lyd ov video:
www.henriknorstebo.com/striddeheneynorstebo/

www.youtube.com/watch?v=EKP2uJoWWxY&feature=player_embedded