Blow Out! Survival Unit III (McPhee/Lonberg-Holm/Zerang) + The Holiday Spirits

JOE MCPHEE’s SURVIVAL UNIT III

Joe McPhee – saksofon m.m.

Fred Lonberg-Holm – cello

Michael Zerang – perkusjon

THE HOLIDAY SPIRITS

Ståle Liavik Solberg – jingle bells

Joe McPhee Survival Unit III

Amerikanske Joe McPhee trakterer en rekke instrumenter, men er nok aller mest berykta for saksofonspillet sitt. Han er en av de store navna innen frijazz-verdenen og bidro fra midten av 60-tallet til å gjøre sjangeren til en trussel igjen. Skiva Nation Time fra 1971 er ikke bare et tidsbilde og et frådende aggressivt sonisk soundtrack til svartes frigjøringskamp i USA, men står seg den dag i dag som et utofrdrende stykke deilig, deilig intens musikk. Også i de over 40 åra som har fulgt har McPhee fortsatt å tøye grenser og bryte regler; ofte i samspill med gode navn som Evan Parker, Jeb Bishop og Peter Brötzmann; og her oppe i Uren Luren vil endog rockefolket huske ham fra Cato Salsa Experience og The Thing sitt samarbeidsprosjekt fra 2005, Two Bands and a Legend

Det er ikke noviser han har med seg til Mir i overlevelsesenheten sin. Cellist Fred Lonberg-Holm vender tilbake til oss kun etter to uker, noe vi er yre over. Chicago-baserte Lonberg-Holm har her til lands bemerka seg svært positivt med grupper som Seval og VCDC. Fra samme by kommer også perkusjonist/trommis Michael Zerang som har deltatt i en lang rekke kredible prosjekter innafor fri og improvisert jazz over mer en tre tiår. Det kan jo også nevnes at disse tre gutta på mange måter danna en kjerne i det salige og smått legendariske Peter Brïtzmann Chicago Octett/Tentett.

The Holiday Spirits

Tider skal komme og henrulle, men tonene fra Blow Out forstummer aldri. I tråd med det som begynner å likne en tradisjon, kliner vi ekstra hardt til når det nærmer seg at sola snur og at det er nedtegna et par røde dager i almanakken. Nissefar Solberg er kledelig hemmelighetsfull i forhold til hva som skjuler seg i den bugnende musikalske sekken han har fyllt opp for anledninga og kalt The Holiday Spirits. Baren på Mir har sju sorter og alle hjerter gleder seg.

Konsertserien Blow Out! er koselyden av en heit omfavnelse mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo.