Blow Out! – Tatakai Trio + Zoe Efstathiou / Egil Kalman

Zoe Efstathiou – preparert piano
Egil Kalman – modulærsynth

TATAKAI TRIO

For de som ikke er klippestø i japansk kan røpes at «tatakai» betyr noe i retning av «kamp». Men sjøl om musikken til Tatakai Trio inneholder mengder av hissig energi, bærer den langt mer preg av lagånd enn kappestrid. Så er det heller ingen brifete lettvektere som skal i ringen, denne maikvelden på Hærverk.

Svenske Martin Küchen er også blitt en gjenganger på Blow Out. Med salig fryd minnes vi konserter med All Included, The Heat Death, Three Babies, ulike ad-hoc prosjekter – og sist, men absolutt ikke minst, Trespass Trio. Ellers er han en hyperaktiv komponist og musiker som holder det nede med de råeste navna scena kan vise til, både i studio og på veien.

Gjennom bl.a. Trespass Trio har vi også møtt trommis Raymond Strid; Han har vært en bærende konstruksjon både på den svenske, og internasjonale scena, gjennom mange Riksdagsperioder, ikke minst gjennom den massive gruppa Gush.

Gitarist Anders Lindsjö svingte innom oss for noen små år sida med gruppa Bomb; en seanse vi ikke glømmer med det første. Han har forøvrig bemerka seg gjennom gitartrioen HALStER og en lang rekke samarbeid med de feteste folka.

Tatakai Trio ga ut skiva Happī i fjor, og vi gleder oss til å oppleve denne kampgruppa live.

EFSTATHIOU / KALMAN

Velorienterte musikkentusiaster vil ha hørt Egil Kalman med opptil flere knallgode band i seinere tid. Brute Force satte spor i sjela vår for noen år sida, og siden har vi latt oss begeistre av sjeldent innovative konstellasjoner som Skrekk & Guro og Miman. Sistnevnte kom forøvrig kom med skiva «Ulme» ifjor, gitt ut av våre åndsfeller i Motvind Records.

Zoe Efstathiou er opprinnelig fra Hellas, men har en stund bodd, studert og virka i Skandinavia, som komponist og improvisatør med piano som hovedinstrument. I tillegg til den plateaktuelle duoen med Kalman, bør framheves at hun er en særs habil solist – også New Roots Trio, som hun har med to kjenninger av oss, Ole Mofjell og Natalie Sandtorv.

Sjekk folk på nett:
Martin Küchen: http://martinkuchen.com/
Egil Kalman: http://egilkalman.com/
Zoe Efstathiou: http://zoiefstathiou.com/

Musikken starter 21:00

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Kulturrådet og kommunen.

Billetter: 170 / 120 (medlemspris)
Medlemskap (inkluderer konsertbilletten): 350 / 150 (student). Kan kjøpes på forhånd her.
Bli medlem!
Som medlem i Konsertforeninga får du alltid rabatt på Blow Out, samt på de fleste andre konsertseriene våre. Du får også medlemsrabatt på Nasjonal jazzscene, Kampenjazz, Cosmopolite og andre klubber som er er medlem av Norsk jazzforum.