Blow Out! The Croaks + Neumann / Rasten / Reinertsen

THE CROAKS Martin Klapper – dingser Martin Küchen – sax Roger Turner – trommer NEUMANN / RASTEN / REINERTSEN Andrea Neumann – pianoramme (!)
Fredrik Rasten – gitar
Espen Reinertsen – sax

THE CROAKS

De som fulgte med på tsjekkisk punk på første halvdel av åttitallet vi ha bitt seg merke i saxen til Martin Klapper i bandet A-64. Seinere skulle Klapper forflytte seg til Danmark, bygge instrumentene sine sjøl og eksperimentere seg ytterligere lenger ut i enda mer flippa ting. Han har samarbeida med særs prominente navn på den globale impro-scena, hvorav vi kjenner en del fra Blow Out!; Pat Thomas, Ikue Mori, Tony Buck og som i kveld, Roger Turner og Martin Küchen.

Den engelske trommisen Turner har vært aktiv sida de store free festivals på slutten av seksitallet, og er en sentral del det eksepsjonelle musikermiljøet som ellers teller folk som Steve Beresford, John Russell og mange andre av de som spiller det feteste.

Saksofonist Martin Küchen er fra Sverige, men er blitt en gjenganger på Grünerløkka Lufthavn. Vi minnes med salig fryd konserter med All Included, The Heat Death, Trespass Trio og ulike ad-hoc prosjekter. Når den svenske saksofonisten ikke spiller for oss på Mir er han en hyperaktiv komponist og musiker som holder det nede med de råeste navna scena kan vise til. Sammen utgjør de tre The Croaks, og vi prognostiserer lydmessig villskap.

NEUMANN / RASTEN / REINERTSEN

Vi er mange som føler at pianoet rett og slett iblant blir for streit. Tyske Andrea Neumann er en av oss, og har strippa det ned til kun ramma og strengene. Musikalsk er det imidlertid tunge greier hun sysler med. F.eks gjennom ensembler som Les Femmes Savantes utforsker hun gråsonene mellom akustisk og elektronisk musikk, komposisjon og impro, vakkert og far out.

Hun har akkompagneres denne kvelden av to herrer fra herværende kongerike.
Gitarist Fredrik Rasten har vi møtt på Blow Out! i duoen View From Nowhere, og med Pip enda litt før det igjen.

Espen Reinertsen spiller sax, og det i gromme konstellasjoner, som Christian Wallumrød Ensemble, Trondheim Jazzorkester, for ikke å glømme fantastiske Streifenjunko og hans virke som solist.

Sjekk ut hjemmesider:

Martin K: http://martinkuchen.com/
Roger T: https://www.turners-site.com/
Andrea M: http://femmes-savantes.net/en/lesfemmessavantes/andrea-neumann/
Fredrik R: http://fredrikrasten.com/
Espen R: http://www.espenreinertsen.no/

Konsertstart 21:00

Billetter (kun salg i døra): 170 / 120 (medlemspris).
Medlemskap: 350 (inkluderer konserten). Kan kjøpes på forhånd https://konsertforeninga.ticketco.events/no/nb/e/medlemskap_201

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.