Blow Out! The Electrics + Monkey Plot

Christian Winther – akustisk gitar

Magnus Skavhaug Nergaard – kontrabass

Jan Martin Gismervik – trommer og perkusjon

The Electrics representerer en utsøkt lapskaus av streit jazz, impro, frijazz og samtidsmusikk utøvd av noen av de aller ypperste spellemennene det nordlige Europa har fostra.

Den svenske treblåseren Sture Ericson skaffa seg internasjonalt ry allerede på 80-tallet med gruppa Position Alpha og har siden tunert ekstensivt med de beste.

Trommeslager Raymond Strid er ikke snauere enn at han avlegger Blow Out! et tredje besøk denne våren, ikke fordi vi er opprådd for gode ideer, men fordi han er så forbanna bra. Strid har spist kirsebær med de store gjennom flere generasjoner med med grensesprengende musikere, både hjemme i Sverige og verden rundt ellers. Google ham og grin.

Den tyske trompetisten Axel Dörner har vi også vært så heldig å få stifta bekjentskap med noen ganger i løpet av Blowouts liv. Med utgangspunkt i sin base i Berlin gleder Dörner folk verden rundt med sitt unike uttrykk i improvsert jazz, gjerne sammen med hederspersoner som John Butcher, Otomo Yoshihide og Fred Lonberg-Holm – og norskinger som i Koeningsberg 5.

På bass finner vi nok et kjent og kjært fjes for den jevne Blow Out!-fanatiker; Joe Williamson, canadieren som har gjort Stockholmer av seg, med det resultat at han spiller med de gjeveste folka Nord-Europa kan vise til hva angår feit og fri jazz – og en nærhet til Mir som gjør at han flere ganger har spilt her med disse folka.

Banneord blir fattige når The Electrics skal skamroses, det er bare å pent innfinne seg når The Electrics skaper watt, coloumb og ampere i lufta denne kvelden.

www.myspace.com/stureericson

Monkey Plot:

Dansende treverk, klirrendende bronse og lyden av sevje på hestehår.
«Løv og lette vimpler» er tittelen på Monkey Plot´s debutplate, spilt inn i stua til frijazzpionér Frode Gjerstad. Resultatet ble en ni-spors fulllengder. Med dens organiske form og i all sin enkelhet, kan musikken oppleves som en kontrast til forbrukersamfunnet. Bandet lar seg ikke begrense av sjangerdefinisjoner, men henter inspirasjon fra ulike typer folkemusikk, akustiske ikoner som Neil Young og Nick Drake, og den eksperimentelle noise-, impro- og jazzscenen.

Monkey Plot er et norsk band som spiller akustisk improvisert musikk på egne premisser. Medlemmene i bandet har sammen og i andre konstellasjoner (Karokh, Ich Bin N!ntendo og PGA), utmerket seg som sterke nykommere på den norske kreative musikkscenen.

Konsertserien Blow Out! er en årelang date mellom turtelduer i Konsertforeninga og blant jazzmusikere i Oslo.